1.6.06

Kalau ada rezeki tak ke mana.

Situasi 1
Aku singgah blog Samurai dia kata ‘kalau tak ada rezeki nak wat cam mana...’ Ayat penyedap hati. Aku tatapi ayat ni. Nampak Samurai betul-betul frust kekalahan kali ni. Mungkin betul katanya. Lupakan kisah silam. Dia terpaksa menerima kekalahan kali ni sekadar tempat ketiga dalam JURING.

Aku singgah di blog Superdiman. Ternyata, penarikan dirinya dari menghantar tugasan bukan disengajakan. Alasan dia konkrit. Satu sejarah mungkin bagi dirinya. Mungkin ada hikmahnya. Jangan kecewa Diman. Semoga hidup kembali tenang. Ini rezeki aku agaknya. Tapi percayalah, kemenangan ini kemenangan Samurai dan kau juga. Kemenangan bersama. Kemenangan usaha Geng Jurnal. Cuma usaha dan komitmen yang membezakan kita. Sesungguhnya tiada yang lebih hebat di sisiNya kecuali orang yang lebih bertaqwa kepadaNya.

Situasi 2
Perjalanan dari Shah Alam ke Teluk Intan dan ke Seri Iskandar, Perak memang jauh tapi menyeronokkan dan rasa begitu puas di hati. Ini pertama kali aku sampai di Menara Condong, Teluk Intan Perak. Tapi, tujuan sebenar bukan ke situ sebaliknya ke Seri Iskandar, Perak. Menghadiri sesi temuduga peringkat pertama.

Dalam surat menyatakan masa jam 8 pagi. Aku bergegas awal. Seawal yang boleh. Tiba di sana lebih kurang jam 8.15 pagi. Rasa macam dah lewat sesangat. Rupanya... Taklah lewat. Calon disusun ikut aphabethical order. Fuhh... Lega. Aku calon ketiga belas daripada empat belas calon. Banyak masa lagi...

Ishh.. Gigil dan gugup juga aku dibuatnya.

Boleh pakcik duduk.
Sila cik
Penat ar diri je.. Kalau duduk je pun penat juga
Pakcik dari mana ni?
Pakcik dari JB
Hantar anak ke?
A’ah. Anak pakcik.

Dapat juga aku hilangkan gugup dan gementar sementara menunggu giliran. Pakcik tu hilangakan rasa gemuruh aku. Lawaknya juga boleh tahan tapi belum buat aku nak tergelak.

Assalamualaikum.
Waalaikum salam
Saifuddin Marsuk
Yes I’m
[Ada tiga orang panel, sorang kerani]
You’re the last person, so we have no much time. U can start now and I give U around ten minutes. U assume that, we all are students.
(Hah!.. )
Are U bring your lecture presentation?
Yes. I do in power point presentation.
(sambil masukkan thumb drive)

Can U pass your all original certificate to me.
(Issh.. Masa ni lah nak interrupt mintak sijil. Habis ni kan boleh)

Sebelum aku masukkan thumb drive ke laptop yang disediakan di meja bertentangan dengan panel aku dah nampak icon thum drive tu ada lagi. Maknanya orang sebelum ni tutup thumb drive tak proper. Thumb drive tak dapat detect.

Salah sorang panel bersuara. Arrr... Ni macam masalah tadi ni, thumb drive tak leh detect.
Rilexs.. rilexs. Give me a time to adjust this want. Aku tutup thumb drive secara proper dulu then aku sumbat balik. Baru leh detect. Dalam panik semua boleh berlaku. Nasib baik aku leh handle.

Can we start now class...
Semua panel mengangguk-angguk.
Assalamualaikum and very good morning.
Ok Class, before I start lecture today. I want introduce myself first. May name Saifuddin Marsuk ok.
Lecture today is introduction and undestanding town planning. Before I go further, today we want to discuss briefly town planning all about. My lecture are touching very broad about

• What is Town Planning?
• Town Planning Concept
• The Goal of Town Planning
• Who are the Town Planners?
• Town Planning System in Malaysia?
• Planning Control System

If, no much time, we discuss the two items first and another items later. Ok class.. Before we go detailed, anybody know what is Town Planning?

Semua panel geleng dan cakap NO.

Ok. Basically Town and country planning is more popularly known and referred to as ‘town planning’, ‘physical planning’, ‘urban planning’ or ‘land use planning’. These terms are different opinion and view base on their background and the use of terminology. There had some arguments there. But, in Malaysia. That term refer to Town and Country Planning or Jabatan Perancangan Bandar dan Desa. What ever term that U used it, either Town and country planning or town and regional planning or urban and regional planning or anything is refer to the same scope of works but different opinion definition maybe.

Panel mencelah…
What are different between Town and Country Planning and Urban and Regional Planning?
Pum pam pum pam pum pam… Berhabuk aku respon
Dia soal lagi..
Aku jawab...
Semua soalan dapat aku patahkan (jangan riak)
Ok, I think u can stop now.
Satu slide jer....


Kalau ada rezeki tak ke mana... (Pakcik tu kata di luar tadi... Tetiba teringat masa nak keluar dari bilik tadi.

Situasi 3
Kebetulan aku nampak kelibat Puan Rona yang datang mesyuarat bil 1/2006. Lalu aku mendapatkannya untuk menanyakan sesuatu.

Camner result untuk lantik perunding tu yerk..? Yang wat study tu...
Lum lagi meeting arrr. Sebab YDP sibuk sekarang ni, lagipun meeting tu sebulan sekali. Dalam pertengahan bulan ni, diorang meeting kot untuk sebut harga
Oh ye ke... So, takde lagi lah resultnya.
So far kita dah senarai pendek 2 perunding
Saper dia?
Perunding Y dan perunding P. U compete dengan perunding P sebab bajet lebih kurang sama...
Ok (senyum)
Kalau ada rezeki, tak ke mana... (dalam hati)

Kami berdua beredar meninggalkan sesi perbualan

1 comment:

Anonymous said...

amacam, dapat ke projek?