19.6.06

Hanya bebayangku

Nasib.
Ada rezeki, adalah tempat.

Takde rezeki, cuba lagi tahun mendatang. Kau jangan terlalu mengharap. Nanti kau boleh frust menonggeng.

Fuuh... Pagi tu tak aku duga dia datang temuduga bawa escort. Rakan karibnya. Barulah betul. Ini baru dinamakan sahabat sejati. Pergi ke mana saja bersama. Sudi menemani ke mana saja. Cayalah...

Pap! Aku ingat dia datang bersendiri, rupanya datang bersama isteri. Isteri tercinta agaknya. Dah sarat lima bulan. Tapi, kenapa ayah dan maknya datang bersama?

Hui, bukan aku cemburu pada dia sebab dia bersama rakan atau isteri tapi... memang dia yang satu lagi anak emak agaknya. Ramai yang kata anak kesayangan emaknya. Awalnya, kau bawa abang bersama untuk menghantar kau. Soalnya? Kau tak boleh berdikari ke? Atau kau sengaja mau dibelai manja. Huaaaks, petuuui. Kau bukan berdiri di atas kaki sendiri. Aha... Di ruang bilik menunggu, habis diceritanya tentang aku daripada orang lain. Dari sumber-sumber yang aku sendiri tak pasti dari mana. Rajin betul dia selidik hal peribadi orang. Alahai, janganlah serkap jarang dengan orang. Ha’ah, Cuma aku terlupa berpesan pada orang yang menyampaikan cerita kepadanya. Jangan sampaikan kepadanya kerana mulut dia mengalahkan mulut perempuan. Lebih besar dari mulut tempayan. Awas dengan dia, di luar manis bagai gula, di dalam pahit bagai hempedu. Hanya pandai menanam tebu di tepi bibir.

Ya Allah, jauhkanlah hidup aku dari orang semacam ini. Aku berdoa kepadamu, agar murahkan rezekiku dan permudahkanlah segala urusanku walau aku tidak ditemani rakan karib sebaliknya musuh dalam selimut. Walau aku tidak ditemani ayah, ibu dan isteri tercinta tapi aku yakin, doa mereka sentiasa mengiringiku untuk aku tempuhi dan hadapinya dengan tabah.

“Kenapa lambat sampai?”

“Tadi hujan lebat, terlajak... Tak nampak simpang...”

“Macamana tadi?”

“Semuanya berjalan seperti yang diharapkan”

No comments: