4.6.06

Bacalah...

Ramai orang kata membaca jambatan ilmu. Tapi berapa ramai yang membaca di luar waktu persekolahan? Berapa ramai yang membaca sambil menunggu bas/ teksi? Berapa ramai yang membaca jika ada waktu terluang? Di Malaysia budaya ini kurang betul. Di Jepun, budaya ini menjadi rutin.

Kita tidak akan maju setakat ilmu yang kita pelajari semasa kita dibangku sekolah. Ilmu sentiasa berkembang kerana ia dinamik. Jika kita tamat sekolah pada 1960-an, ilmu itu tidak akan bertambah sedangkan keadaan berubah. Bidang pengilangan, pengurusan, teknologi maklumat dan ilmu berniaga sentiasa berkembang pesat.

Jika kita tidak membaca, kita akan ketinggalan ketika orang lain guna alat saintifik dan kerana tidak ambil kisah serta tokok tambah ilmu, kita akan ketinggalan. Oleh itu, ibu bapa adalah orang penting dalam usaha mendidik anak generasi sekarang supaya berkawan dengan buku terutama pada masa cuti. Cuba lihat kedai-kedai buku di kompleks membeli-belah? Kaum mana yang mengambil kesempatan? Bangsa mana yang penuh di situ?

Tidak kira buku cerita ke, novel ke atau apa saja, asalkan bahan bacaan yang berguna boleh jadi teman kita bantu isi ruang yang kosong dengan kegiatan berguna. Jangan dok melopong (ternganga) seorang diri, tidur, makan dan ke hulu-hilir tak tentu arah. Hanya dengan membaca saja kita akan dapat cekup ilmu yang ada. Tiada jalan pintas. Ayat yang pertama diturunkan kepada Rasulullah juga adalah Iqra' (bacalah...olehmu wahai Muhammad). Baca...

1 comment:

rudy bluehikari said...

tahniah yer attoch menang juring2. sy dah baca semua.sy suka ilustrasi yg dikepilkan.