21.2.08

Urban fabrik

Bandar dicantikkan dengan fabriknya yang unik dan estetik. Silap mencorakkan fabrik bandar, bandar nampak kosong dan kelihatan menyeksakan dan menyesakkan. Ia dikaitkan juga dengan 'bandar mati' misalnya.

Kalau kau tak biasa menggayakan fesyen yang kau cipta. Tak payahlah! Aku tahu kau punya babat yang mampat. Kemudian kau memakai baju ketat atas pusat. Atas nampak punat. Apa hal? Nampak macam kek muffin terlebih tepung. Dihempap-hempap. Alahai... Itu hak kaulah! Tapi, peritlah mata hati aku pandang. Takkan aku nak jalan tutup mata depan kau. Gulp! Itu satu hal.

Lagi. Kau pakai skirt yang terlalu pendek. Aku panggil, double mini skirt. Sangaaaaat pendek! Setiap kali kau melangkah setiap kali juga kau menarik-narik ke bawah Skirt kau tu. Alahai, tau juga kau malu. Kau tak mahu orang tonton kau. Tapi, kau sendiri yang menjemput untuk orang memaling kepada kau. Marilah, marilah, marilah... Skirt kau kata. Itu satu hal lagi.

Lagi. Kenapalah kau suka pakai yang jarang-jarang. Bukankah lebih baik kau bogel saja kalau nak tunjuk sangat. Aku bilang kalau. Manalah tidak perogol ekori kau. Kemudian. kau salahkan perogol pulak. Brengsek! Kalau Pak Lebai nampak kau pun, Pak Lebai boleh stim. Orang keliling kau mula berfantasi yang macam-macamlah. Samada mereka keluar air hidung atau air mata atau air di kepala. Itu satu hal lagi.

Lagi. Aku benci kalau kau perempuan. Pakai seluar dalam yang nampak garis-garis jalur tampak samar-samar. Macam ada burung kasawari mati lemas dalam tu. Kemudian, ramai yang mula berfantasi warna seluar dalam kau. Lebih-lebih lagi kau punya 'jamban' besar. Ini fesyen yang sangat tidak digalakkan untuk dibuat. Hatta, dunia fesyen barat sekalipun. Ia jatuh nombor satu dalam lima puluh perkara yang tidak patut dibuat dalam arena perfesyenan. Kau pilihlah fabrik yang sesuai. Itu takpe lagi.

Lagi. Aku tahu kau ikut fesyen. Atau fesyen itu ikut kau. Seluar dalam yang kau pakai lebih tinggi dari seluar jeans kau. Kau sengaja atau tidak. Aku tak dapat pastikan. G-string pulak tu. Atau dari spesis thongs. Bila kau duduk atau kau mencangkung. Nampaklah. Kau selalu tengok di depan kau. Tapi kau tak sedar di belakang kau. Lopong bersalur macam alur. Hey! Dunia fesyen barat pun benci gaya ini tau. Wanita pribumi Sarawak pun tahu menutup apa yang patut tau!

Memanglah kau beli skirt, jeans, G-string dan seumpanya tak pakai duit aku. Tapi, bukan bermakna kau mesti pakai kat tempat awam. Pakailah dalam bilik kau sendiri. Untuk diri kau sendiri. Bukan untuk tontonan awam berkongsi dosa. Aku tak cakaplah aku ni baik sangat. Tapi, kau tak ingatkah, ini boleh mengundang bahana. Menegangkan kekenduran dalam hidup. Bukan mengendurkan ketegangan.

Bandar dicantikkan dengan fabriknya yang unik dan estetik. Silap mencorakkan fabrik bandar, bandar nampak kosong dan kelihatan menyeksakan. Ia dikaitkan juga dengan 'bandar mati' misalnya. Kau pula dicantikkan dengan fabrik yang bisa menutup aurat. Bukan fabrik mengikut fesyen. Kau akan nampak kosong dan kelihatan menyeksakan bila fabrik yang kau kenakan sebenarnya adik kau yang punya! Kau akan menyesal (bunyi seakan echo).
____
Ole-ole : Poskad dari Bumi Kenyalang.



.

1 comment:

Anonymous said...

perlu memeriksa:)