19.2.08

Bullshitasingki part II : Urban Finale

Aku suruh catat. Bukan dengar kosong. Whoah! Sedap betul kerja kau! Nak tunggu aku kerah baru nak buat. Inilah tabiat graduan sekarang. Malas nak mampos!

"Tanjung Tuan is Eco not Ego. Saya suka tengok long term untuk Daerah Marangkerapu Kepunden. Kalau kita ada masalah kita selesaikan masalah tu. Potential resolve. Apa tarikan atau tarikan yang sustainable. Cadangan nak melombong di Sungai Baru Gila. What is intended untuk Daerah Marangkerapu Kepunden untuk long term?" Lelaki yang sukakan kehijauan sekali lagi.

"Pasukan kajian, apa yang lead sektor. Exactly bukan pertanian. I Percaya pelancongan tak boleh. Hehehe" pengerusi.

"Dalam perbincangan, pertanian ada masalah besar untuk lead. Pasal Negeri Darul Bab* overall structure 60:30:10 (agriculture). Growth perlahan tak boleh capai 3%. Dalam pertanian, saya selalu kena ketuk. Katalah, kelapa sawit. U cannot increasi produktiviti . For the last 10 years. We are still at 20. Orang selalu kata pertanian, yang boleh increase, ternakan ayam. Closed system. Negeri Darul Bab* belum buat. Negeri Darul Khusus dah. Khinzir?! Memang. Memang. Pertanian as got limitated. KDNK pertanian rendah compare dengan industri." Lelaki agriculture otai menyatakan pendapatnya.

"Apa branding Daerah Marangkerapu Kepunden. Among the State Negeri Darul Bab*?" pengerusi.

"Along that line, Daerah Marangtritis Kenong-kenong is better prospect. " Lelaki agriculture.

"Kita tetapkan branding dia. So, kita boleh in line dengan strategi apa kita nak buat. Kalau sekarang perbandingan, pelancongan dan industri. Dan create story line. Pertanian mengakibatkan pencemaran. Kalau nak promo pelancongan undeveloped resources. Not well developed. Air Panas Sungai Kelah Ketiak misalnya, ramai yang kenal. Kalau Daerah Marangkerapu Kepunden masih tak ada branding, kena tetapkan." lelaki yang sukakan kehijauan.

"Kalau kita nak compare branding among state. Pelancongan is Daerah Marang Skeper lead." Wanita yang mewakili state.

"Our product as selling point untuk Marangkerapu Kepunden sebagai pelancongan. Sangat rendah. Bolehlah. Boleh, tapi perlahan. Peluang industri masih ada. Negeri Darul bab* sekarang ada 8 billion masih belum beroperasi. Marang Skeper dah kekurangan. Saturated. 2-3 billion. Marang Kerapu Kepunden kena capitalyst on this. 40% telah dibuka. 60% masih kosong. Perlu dibuka. Perlu capture. U want to go industries. Bila state nampak. Marang Kepunden beriya-iya. Maka, ia perlu diberi. Kalau keep on selling Marang Kepunden sebagai kawasan pelancongan. Masalah environment. We can never capatalyst on that advantage. Negeri Darul Bab* aksessibiliti baik. Industri mana yang salah locate, itu tak timbul. Masalahnya, IKS tak specified, tak sesuai untuk industri kecil dan industri sederhana. IKS yang ada tak berpenghuni. Bukan saja di Negeri Darul Bab* tapi di seluruh negara. Saya pergi aritu, memang tak ada orang. Yang ada bengkel. Bengkel is not industri pembuatan. Satu kawasan industri baru. Kita jual macam tu. Lebih banyak investor datang. Kalau pergi pelancongan, Marangkerapu Kepunden bergerak perlahan." Lelaki ekonomikal menyampaikan hujahnya.

Aku suruh catat. Bukan dengar kosong. Whoah! Sedap betul kerja kau! Nak tunggu aku kerah baru nak buat. Inilah tabiat graduan sekarang, baru bekerja. Minta macam-macam. Demand nak mampos!

"I'm not feel comfortable bila ada orang kacau penulisan untuk sektor I. Misalnya, I kata pelancongan tak boleh pergi tak bolehlah. Jangan argue. I dah buat kajian. Tapi I yang kena jawab masa mesyuarat."

"Bullshit! Bullshitasingki! Ooo, banyak penulisan kau dalam dalam laporan yang silap fakta kami dah sunting kau tak cakap pulak. Apa kejadahnya kau tulis Pekan itu di sini. Pekan ini, di sana. Benda satu dua huruf kau nak kecoh!" Aku kata dalam hati. Malas nak gaduh dengan pompuan tembam. Tentu kau menang. Sebab kau ada dua mulut. Hahaha...

No comments: