11.2.08

Berhenti berharap

Kau pernah dengar cerita ini. Dari Turki. Entah siapa entah yang empunya cerita. Begini certanya: Seorang peminta sedekah yang menyamar diri untuk menguji budi pekerti seorang pemuda. Sebenarnya orang tua itu tak miskin. Dia kaya-raya. Lebih kaya dari Abdul Wahib. Lebih kaya dari Abdul Wahab. Ops, macam nama bapa kawan aku. Kemudian, orang tua itu datang kepada pemuda itu meminta-minta sedekah. Pemuda itu hulurkan sekeping roti padanya. Kerana pemuda itu kebetulan ada roti je. Takde wang. Lalu orang tua itu memenuhi apa saja permintaan budak itu kerana keluhuran budi pekertinya yang ikhlas membantu dia. Orang tua itu ada magis. Dia beri pemuda itu kereta BMW.

Ya, kalau kalian nak tahu, aku juga alami lebih kurang sama dengan situasi seperti cerita dari Turki itu. Tapi bukan berlaku di Turki. Berlaku di sini. Aku jangka pengemis itu menyamar nak menguji aku. Sebenarnya dia bukan pengemis aku kata. Ya, aku syak ia satu ujian. Sedang aku menyuap enak-enak hidangan di depan mata. Nasi putih, sup ekor herba, telur masin, air lai cikang. Dia datang dengan pakaian compang-camping. Aku hulur not kecil. Dia ambil. Haha, betul kan mirip seperti cerita di atas? Ya, aku terima balasan darinya. Sedangkan aku tidaklah mengharap. Dia bagi aku pelekat terima kasih tulisan jawi. Bukan kereta MyVi.

Alahai.., tangan yang memberi lebih baik dari tangan yang menerima kan? Kenapa cari dosa juga sekalipun mudah mencari pahala. Niat hari ini nak tolong dia. Dapatlah kau pahala.

Ole-ole : Poskad dari Belanda (Atas)

No comments: