19.2.08

Bullshitasingki part I : Create the story line

Kau jaga PC slide presentation. Mudah je, tekan papan kekunci atau tetikus. Klik klik klik. Itu saja. Whoah! Mudah kan? Aku kata kepada dia dan dia yang satu lagi.

"Saya sebenarnya di peringkat awal lagi tak bersetuju Daerah Marangkerapu Kepunden adalah daerah Pelancongan. Sampai sekarang keluar lagi. Tup, keluar lagi... Tup tap keluar lagi..." Wanita urban fringe yang tembam itu kata.

"Pelancongan tak boleh kan sebenarnya kan?" Sokong pengerusi.

"Matlamat asal pembangunan adalah berteraskan ekonomi perindustrian, daerah pendidikan. Pendidikan diambil oleh Daerah Marangskeper yang satu lagi. Sedang, industri hidup segan mati tak mahu. Banyak kawasan belum terbangun. Daerah pelancongan di sini lebih kepada rekreasi berkeluarga." Lelaki urban otai cuba berhujah.

"Base our finding A Famosantosa tidak memberi limpahan. They failed to pay. Tidak memberi sumbangan kepada Daerah. Bukit Kecik Auyin dah nak tutup dah. Dah tutup pun. Puncanya, kedatangan pelancongan tak mampu. Tak mampu nak sustain. Kawasan pembangunan A Famosantosa dalam kawasan dia. Saya tak berapa yakinlah pelancongan boleh lead." tambah wanita urban fringe yang tembam.

"Samada Daerah Marangkerapu Kepunden ada sumber pelancongan. Banyak potensinya kan. Cumanya, kemudahan masih kurang. Promosi masih kurang. Banyak tarikan yang popular contohnya, Tanjung Tuan Tengkorak. Masuk dalam world map tu. Macamana kita nak dapatkan dan serakan ke limpahan daerah. Kawasan pantai Pengkalan Balak Baikbeb, penyu Agar mendarat sepanjang tahun. Promosi kurang. Kemudahan pelancongan di pesisiran pantai juga kurang." Lelaki yang sukakan kehijauan mencelah.

"Apa penekanan State Govt. untuk Daerah Marangkerapu Kepunden?" tanya pengerusi.

"Lebih kepada pelancongan agro dalam RSN. Bukan Warisan dan budaya tau." jawab wanita yang satu lagi mewakili state.

"Bukan warisan dan budaya eh, saya sebenarnya melihat lebih banyak ancaman daripada peluang. Kalau penyu salah satu tarikan. Bilangan pelancong yang semakin merosot. Ya, kita lihat semakin merosot. Unless government really clean masalah khinzirun majnun. Pengerusi, kita perlu paham sektor mana perlu lead. " wanita urban fringe bersuara lagi.

Kau jaga PC slide presentation. Mudah je, tekan papan kekunci atau tetikus. Klik klik klik. Itu saja. Whoah! Mudah kan? Sedap kau membedal. Aku sibuk-sibuk set-up sini sana. Kau tengok saja! Aku kata kepada dia dan dia yang satu lagi.

Inilah tipikal mesyuarat di Malaya. Setiap kali mesyuarat kata lain. Kejap kata lain. Kejap kata lain. Sampai kiamat pun tak selesai. Tak nak mengaku kesalahan diri sendiri. Menuding jari menyalahkan orang lain.

Konon hebat! "I'm not feel comfortable bila ada orang kacau penulisan untuk sektor I. Misalnya, U tulis home visit. I tak tulis. Tapi I yang kena jawab masa mesyuarat."

"Kita ibarat satu team dan pasukan. Main-cons punya kuasa. Bla kita nampak silap. Kita perbaiki dan menambah-baik mana yang perlu." Aku cakap.

"Bullshit! Bullshitasingki!" Ni aku tak kata. Aku kata dalam hati. Malas nak gaduh dengan pompuan tembam. Tantu dia menang. Ada dua mulut. Mulu vertikal satu. horizontal satu. Kalau gaduh berdirilah. Maka, aku mengalah.

No comments: