12.3.08

Janji


Lembu dipegang pada talinya
Manusia dipegang pada janjinya
Parti dipegang pada janji manifestonya

Esok, saya akan bentangkan intipati manifesto mereka. Bukanlah harap sangat dalam seminggu dua ni. Tapi, bakal menjadi senarai semak generasi saya pada masa akan datang.
Apa peranan wakil rakyat? Dan apa pula yang kalian harapkan sebagai rakyat?

Dalam rancangan tibi1 rtm, ada pemanggil dari Kedah menelefon.

"Hello, ya. saya bla bla bla. La ni, pengundi bukannya bodoh. Dan pengundi atau rakyat bukan boleh ditemberang sesuka hati. Dulu, slogan Kedah Maju 2010. La ni, cuba pi Kedah. Apa ada? Tukaq pulak Kedah Gemilang. Saya rasa, tibalah masanya kita mengubah haluan dan citarasa. Kita tak mau pembangunan fizikal semata bla bla bla.."

"Hello, encik X. Sila jawab terus kepada persoalan. Apa yang encik harapkan sebagai rakyat daripada MB yang baru ni. Kita tak mau lagi cerita yang dulu-dulu. Kita cerita akan datang dan harapan encik."

"Hello, ni saya nak habaq.. "

"Terus kepada harapan encik ya. Kita kesuntukan masa ni."

Tut.... Talian terputus. Atau sengaja diputuskan. Tak pasti.

Rancangan diteruskan untuk memomokkan psikologi rakyat.

Baik punya....! mengambil kata Dafi AF.
___
Sumber gambar : Utusan Malaysia 10 Mac 2008

No comments: