27.3.08

Love is CINTA, Hate is BENCI: part IV

Jo (bukan nama sebenar). Nama sebenar dia Johari. Jo dan aku sering duduk dalam satu kelas. Sekolah lama dulu pun aku sekelas dengan dia. Pindah sekolah baru pun, aku pun masih sekelas dengan dia. Tapi, kami bukan gay tau. Kami sahabat rapat ketika itu. Lagipun Jo dan aku sekepala dan sebulu. Ngam dalam banyak segi.

Tapi Jo anak orang berada sikitlah manakala aku anak kurang berada sikit. Jo duduk rumah teres dua tingkat dalam taman. Aku duduk rumah sesebuah dalam setinggan. Jo pakai barangan branded manakala aku pakai bundle je. Muka Jo ada iras-iras Cina. Mata sikit sepet. Sebaliknya muka aku iras Jawa kacuk Boyan. Hidung pesek banyak. Jo tak pernah wujudkan perbezaan dan diskriminasi itu, cuma aku je yang berprejudis begitu. Jahat aku. Tapi, belum tentu Jo baik! Itu dalam hal materialisme.

Dalam hal pelajaran pula, aku mendahului Jo. Bukan aku nak bangga tapi memang hakikat begitu. Aku suka masuk bakul. Kalau Jo dapat nombor empat dalam kelas aku dapat nombor tiga. Kalau Jo dapat nombor tujuh, aku dapat nombor enam. Entah kenapa nombor kami dekat-dekat selalu dalam kelas. Tak pernah sangat jurang perbezaan yang tinggi. Untuk pengetahuan kalian, Jo tak pernah dapat nombor satu. Haha!

Jo tak berapa pandai sangat melukis berbanding aku. Kalau dia lukis apa-apa objek sekalipun nampak kaku. Sebaliknya aku tak lah pandai sangat melukis. Tapi, lebih baik dari Jo lah lukisan aku tu. Sebab itu, cikgu memilih lukisan meja aku untuk ditampal di papan kenyataan belakang kelas. Sebab itu juga cikgu memilih aku mewakili sekolah dalam pertandingan lukisan sempena kemerdekaan. Aku dapat hadiah saguhati. Haha, saja je aku lukis bagi comot. Untuk jaga hati Jo. Nanti Jo bengang pulak dengan aku. Jurang kami nampak sangat. Tak mahulah bagi Jo kecil hati. Aku mahu jaga hati kawan. Hati kawan lebih penting dari hati sendiri ketika itu.

Pernah, satu ketika dulu. Kawan aku yang satu lagi. Bukan Jo. Katalah nama dia Lan. Dia kata, aku lupakan budi kawan seorang kerana bertemu dengan kawan yang ramai dengan mudah. Oh ya, lupa aku nak beritahu Lan ketika itu. Hati aku lebih penting daripada menjaga hati seorang kawan di kala itu. Kerana kau berkawan atas dasar ada kepentingan dan agenda kau sendiri. Buat apa aku jaga hati kau tapi kau calarkan hati aku. Kau buat bodoh pulak tu..., "Hoi Lan! kau dah pinjam motosikal aku. Setitis minyak pun kau tak isi. Aku tak minta. Aku tak minta kau basuh pun motor tu. Aku pinta cuma penghargaan. Nak dengar secebis ungkapan terima kasih dari mulut kau. Malangnya. Tiada. Susah sangat ke nak sebut terima kasih. Tercalar beb hati gua!

No comments: