16.5.08

Suspek yang saya syak. Bukan saya tuduh. Sebab tak ada bukti

.

Sebelum ini, saya menyajikan entri berkenaan kes pecah rumah saya yang sangat terancang dilakukan geng penjenayah (saya gunakan istilah Geng X). Dan dirasakan geng ini memang biasa melakukan kerja-kerja sebegini. Sungguh ligat dan liat! Geng mereka sudah membuat tinjauan terlebih dahulu sebelum melakukannya. Pastinya. Mereka sudah memerhati segala aspek dan segala sudut. Tentunya. Jadi, entri kali ini akan membuat kupasan dan penyiasatan ke atas wajah-wajah suspek (orang asing) yang terlintas di fikiran dan firasat saya. Perhatikan, perkataan suspek digunakan di sini untuk sesi kawad cam. Orang asing yang saya maksudkan di sini adalah orang yang saya tidak pernah jumpa sebelum ini dan tidak mengenalinya. Bukan rakan, saudara atau jiran yang saya kenali. Suspek ini muncul semasa saya melakukan solat dan terbayang dalam mimpi saya. Sekalipun polis telah menemui kesan cap jari penuh. Kebarangkaliannya tersangaaaaatlah rendah. Sekalipun buat ujian DNA pakar luar negara. Tersangaaaaaaatlah rendah. Alahai...

Sebelum itu, saya ingin menerangkan kedudukan rumah saya terlebih dahulu. Rumah jenis town house (hakmilik strata). Atas pemilik lain, bawah pemilik lain. Ada parking kereta masing-masing dan pintu masuk masing-masing. Rumah saya di bahagian atas. Terletak di bahagian tengah deretan town house. Bukan lot tepi atau lot hujung (end lot). Menghadap taman permainan kanak-kanak, gelanggang badminton dan surau.

Persoalannya di sini. Adakah Geng X memilih secara rawak dan mengena rumah saya? Atau mereka berjalan-jalan sambil bersiul-siulan lalu berkenan rumah saya. Atau memang nasib saya nak kena? Adakah takdir dah ditentukan begitu? Ya. Itu tak dapat disangkal lagi. Tapi cuba kalian fikir, apa yang membuatkan Geng X berminat untuk memasuki rumah saya? Tidak pula memecah masuk rumah yang sederet berada di situ yang lebih longgar ciri keselamatannya. Bukan saya pertikaikan. Tapi untuk mengajak kalian berfikir. Sedangkan kalau ditinjau dengan teliti, terdapat rumah di deretan yang sama tidak mempunyai pagar keselamatan langsung. Pintu pagar pula ternganga luas. Lagi senang Geng X mahu masuk. Lagi pula, apabila saya tinjau, di rumah yang lain dalam taman yang sama. Lagi mudah untuk dimasuki kerana tiada ciri keselamatan yang kuat. Anjing garang misalnya, pintu pagar kebal, sistem penggera keselamatan, mangga Solex yang besar dan sebagainya.

Ini bermakna, Geng X memang sudah merancang kegiatannya. Untuk memasuki rumah saya. Dan sudah tahu pula selok-belok dalam perut isi rumah saya. Berapa ramai yang tinggal. barang apa yang ada. Sistem keselamatan bagaimana. Situasi keadaan sekeling. Saya tak nak fikir. Mari kita fikirkan sama-sama.

Geng X yang saya suspek dan maksudkan adalah seperti berikut :

Kategori 1
Orang asing yang pernah masuk rumah saya. Dan biasa dengan kerja-kerja pecah masuk rumah.
Geng buruh Indon. Menetap di Malaya Malaysia. Pernah melakukan kerja-kerja pengubahsuaian rumah jiran saya di bawah selama tiga minggu. Semasa membuat kerja-kerja pengubahsuaian, anak kunci rumah yang tertinggal di pagar depan hilang apabila ditinggal sekejap. Pernah memanjat naik ke bumbung untuk mengecat dinding rumah bahagian atas. Juga pernah meninjau masuk ke dalam rumah sehingga masuk ke dalam tandas yang berada di bilik utama untuk meninjau dan membincangkan kebocoran lantai tandas mengakibatkan lelehan di rumah bawah. Kita letaklah label dia sebagai Geng Intip Bajingan (GIB).
Tahap suspek : TERSANGATLAH MUNGKIN

Geng plumber sekitar di Lembah Klang. Berketurunan India. Pernah masuk ke rumah membuat kerja-kerja penampalan lantai tandas, membetulkan paip mandian, memanjat bumbung rumah membaiki kebocoran yang tak seberapa. Dan bersembang lama di ruang tamu dari cerita kegemaran sehinggalah mengepau rokok saya. Sangat biasa dengan kawasan perumahan saya. Kerana sebelum ini pernah membuat rumah orang lain dalam taman yang sama. Kita letaklah label dia sebagai Geng Plumber Gelap (GPG).
Tahap supek : KEBARANGKALIAN MUNGKIN

Kategori 2
Orang asing yang tidak pernah masuk rumah saya tapi mempunyai rekod jenayah.

Geng pekerja kontrek Indon. Mereka bekerja di kawasan pembinaan sekitar. Ada yang punya permit. Ada yang tak punya permit. Ada tiga-empat projek di kawasan sekitar menggunakan khidmat pekerja kontrek Indon. Polis membuat andaian, kebanyakan rumah di taman saya dan sekitar dimasuki geng ini. Sebab mereka tidak menerima gaji yang setimpal atau tidak menerima gaji langsung apabila projek sudah siap. Mereka terdesak dan sesak untuk hidup. Patutnya mereka masuk rumah bos atau majikan atau kepala kontrek mereka bukan rumah orang awam menjadi sasaran. Kita letaklah label dia sebagai Geng Kontrek Sialan (GKS).
Tahap suspek : MUNGKIN JUGA

Geng orang luar tempatan. Mereka tidak tinggal di kawasan taman yang sama. Atau tinggal di kawasan berhampiran. Memang membuat kerja-kerja pecah rumah. Subjek kegemarannya pertukangan di sekolah. Mempunyai kelengkapan yang cukup seperti penggunting mangga, gergaji besi, dawai, pemutar skru, spanar, playar dan sebagainya. Mereka selalunya sangat asing di kawasan tersebut. Dan tidak pernah nampak muka di kawasan tersebut. Kita letaklah label dia sebagai Geng Luar Anjing (GLA)
Tahap suspek : AGAK MUNGKIN.

___
Siapa kalian pilih?
[A] GIB
[B] GPG
[C] GKS
[D] GLA
[E] Entah. Sebab buat ujian DNA pun belum tentu dapat. Mereka ligat lagi liat.
.

No comments: