29.5.08

Kita : apa yang kita makan (episod i)

Bos yang saaaaangat sabaaaaar dalam dunia ni, saya rasa bos saya. Kewl je... Muka suci. Tak pernah marah-marah pun kalau staff datang lambat atau tak datang langsung! Satu hari, bos datang jumpa saya. Saya pula jarang jumpa bos. Kerana esok hari dia perlu menghadiri mesyuarat di selatan tanah air yang tercinta.

"Boleh pi makan hari ni? Kita wat makan-makan sikit. Ni hah, mamat ni nak berhenti dah..."

"Bos. Saya tak boleh hari ni. Tak tahulah kalau budak-budak lain."

"Boleh? Boleh... Kita makan hari ni. Hari lain tak sempat dah."

Bos keluar dari bilik saya. Terus menelefon restoran yang selalu bos tempah kalau ada staff mau berhenti kerja. Atau diberhentikan kerja. Atau memang bos suka makan kat situ.

"Hello tauke. Saya mahu book untuk sepuluh orang makan. Ada lagi ka?"

Kemudian. Bos masuk balik bilik saya. Kular-kalir.

"Boleh tak wak?" Bos memang memanggil saya gelaran itu.

"Saya tak boleh bos. Saya kena balik rumah tengahari ni. Atap rumah bocor. Ada orang nak datang repair. Yang lain ada kan?"

"Mereka ada yang balik. Ada yang makan luar. Ada yang makan bersama suami. Ada yang dah bawak bekal."

"Dah tu bos, sape yang ada?"

"Hello. Saya mahu cancel itu tempahan. Bos saya takda la. Ya, bos saya sibuk. Bos saya takdak. Hah, dia tak boleh hadir."

Hampir empat kali bos saya ulang perkataan ni. Bos saya takdak. Padahal dia bos. Bos saya menipu tauke restoran itu.

Saya juga menipu bos sendiri ketika itu. Bukan apa. Saya dah pegang pada prinsip saya. Saya tak akan join kalau ada majlis makan perpisahan begini. Kalau bos nak buat jamuan jugak. Saya keluar AMENO.

"Takpun aku kasi duit. Ko bawakla diorang pi makan. Boleh?"

"Abis bos? Bos takde tak sedap arr..."

Ekekeke... Saya ketawa dalam hati. Kawan sepejabat yang lain senyum macam kambing terberak. Hahaha!

1 comment:

elmi said...

laa..kesiannya boss kamu.