26.5.08

BERSAMAku





Kau biasa tengok BERSAMAmu TV3. Hah, ni gwa nak cerita sama lu. Mirip BERSAMAmu jugak la. Patutnya kena masuk program BERSAMAmu. Tapi gwa tukar jadi BERSAMAku. Kan kamu dan aku berbeza. Kalau BERSAMAmu guna logo hati. BERSAMAku guna logo hati yang panas. Apa kes?! Jom, gwa bawakan, episod pertama BERSAMAku.

Gwa sangkakan panas sampai ke petang. Rupanya hujan di tengahari membawa ke petang. Pada 25 Mei 2008. Hujan yang sangat lebat turun di bumi bertuah, tempat gwa tinggal. Sampailah pada satu masa. Kebocoran yang melanda di rumah gwa sangat serius berlaku. Air menitis-nitis tanpa henti dengan lajunya dari celahan atap bumbung rumah yang sedia merekah lalu meleleh liar menuruni dinding membentuk garis-garis yang terguris di dalam hati. Mengalir terus ke lantai. Ada yang meneroboh atap tidak pula melalui dinding. Habis, lantai rumah gwa yang kering jadi basah. Di ruang tamu dari atas siling rumah. Nasib baik gwa sedar. Kalau gwa tak sedar diri, alamatlah rumah gwa boleh banjir beb!

Lantas, gwa dengan cergas menelefon syarikat Cing Cong Ceng (sebenarnya nama syarikat dia SENG HUAT tahi kucing!) Gwa rahsiakan ni. Korang jangan bagi tahu sesiapa. Inilah syrikat besar yang berkaliber yang bikin bumbung rumah gwa. Ini apek tu cakap. Kalau dia bohong. Aku kena tipulah! Dalam keadaan hujan turun dengan lebatnya. Maka, gwa kena cakap kuat-kuat untuk bagi orang yang angkat telefon itu dengar betul-betul. Bukan gwa sengaja mau cakap kuat. Gwa takde niat langsung! Tapi kalau hati gwa dah panas. maka suara kena kuat. Sudahla dia cakap perlahan nak mampos! Sampai gwa cakap. "Oit! Cakap kuat sikit boleh tak?! Sini hujan lebat la! Takde dengar ma!!!"

Ini bukan dokumen perjanjian asal perebutan Pulau Batu Puteh.


Air dah menitis-nitis membasahi lantai rumah gwa. Dalam hati gwa dah meluap-luap perasaan yang sangat membara. Sangat marah! Sangat panas. Dalam dada macam ada bara beb! Walau hujan di luar dan angin yang bertiup sejuk namun ia tak dapat meredakan gwa. Walaupun sekelumit cuma. Hati gua panas lagi tercalar. Tercalar lagi panas. Tapi gwa memang tak boleh tahan dah. Bukan gwa tak tahan sebab pundi kencing penuh. Gwa tak tahan nak ketuk kepala orang yang bikin termasuk mandurnya sekali.

Dia kata, tak bocor tak bocor tak bocor tempohari. Kentut masamlah tak bocor! Ni hah, bukan makin elok. Makin teruk dan boleh bawa kereputan atap siling yang kritikal dalam rumah gwa. Silap haribulan siling rumah jatuh menghempap keluarga gwa. Ini tak mendatangkan marah?! Tak boleh tahan beb. Sambil gwa menadah air yang menitis dengan baldi. Gwa menelefon syarikat Cing Cong Ceng (sebenarnya nama syarikat dia SENG HUAT tahi kucing!) yang bikin bumbung rumah gwa (sebenarnya rumah sewa gwa). Walaupun rumah sewa gwa, persoalannya gwa yang duduk situ. Bukan tuan rumah. Gwa yang suruh dia bikin. Apa ada hal dengan tuan rumah..

"Oi oi oi.. Apa macam U punya pekerja bikin ini bumbung? Rumah gwa sudah banjir tau. Air sudah masuk. Lagi teruk lorr!"

"Hello.. (entah apa dia cakap gwa tak dengar sangat.)"

"Oit, ini rumah gwa bikin 13 Mei punya. Ada masalah. Bocor makin teruk. Bukan makin baik punya.. Lu dengar tak?!"

"Dengar. Dengar encik. Ini peltama kali komen ke?"

"Tak dengarla lu cakap..."

"Ini peltama kali komen ke?"

"Lu nak berapa kali wa komen? Wa bukan komen. Wa nak report. Tolong catat. Takkan lu nak dua tiga kali komen baru ambil tindakan. Haiye... Sekarang hujan lebat. Rumah gwa dah basah. Bocor makin teruk ma. Boleh sakit jantung gwa ni. Lu ingat gua spesis hidup dalam air ke?! Barang dalam rumah gwa habis basah tau tak?!"

"Ok ok. Saya bagitau bos."

"Lu jangan bagitau bos je. Gwa nak itu orang datang repair ma.."

"Encik duduk mana?"

"Ok sekarang U bagitau bos. Bila mau datang hantar orang? kalau boleh datang harini jugak. Sini hujan lebat tau. Jangan main-main. Haiye..."

"Iye-iye. Apa nomor sili?"

"Apa?!"

"Reference number encik.."

"Wo! Ok. Jap hah, wa amik itu dokumen. Ok. A37."

"Ada nombor telefon?"

"Berapa kali mau bagi nombor telefon. Tengok rekod la.. Takkan gwa bikin sama ini kompeni takde rekod. Kata kompeni besar. Lu mesti ada rekod ma... Wa mau bersihkan ini air. Sudah banyak wo!"

"Encik.., bagi sajala."

Gua malas nak cakap banyak. Lu tengokla sendiri video ni. Tapi gwa nak cakap kat sini oi syarakit Cing Cong Ceng (sebenarnya nama syarikat dia SENG HUAT tahi kucing!), air yang masuk dalam rumah gwa. Gwa dapat sukat 6 liter. 3 botol kordial F&N Ros. Lu tengok itu gambar. Itu gwa tak campur kadar kehilangan air yang gwa tak sempat nak tadah. Yang melimpah-limpah di lantai. Yang meresap di lap kaki dan pengemop lantai. Katalah 10% gwa amik minimu. Jadi, keseluruhan air yang keruh tu 6.6 liter. Apa jadi kalau gwa simbah kat ruang tamu rumah lu! Dan gwa jirus kasi mandi serupa mandi mayat. Gwa tak mau fikir. Lu fikir la sendiri!




3 comments:

tasekM said...

aku pernah alami perkara serupa... dah baya 350 hengget atap umah boco balik.... aku call suh dtg balik repair .. tak datang2... hak tuih sungguh..

jagoan said...

tasik,
entah entah kompeni sama.
sampai sekarang pun tak datang lagi. hampeh tul! dah telefon berkali-kali

Anonymous said...

isk isk...lepas pasang jeriji...kena bocor plak