23.5.08

Melentur buluh

"Tadikan kan kan kan, Kak Wan kejar kawan dia.. Kan pastu kan kan.." Kata Afiqah Afarah yang semakin kurus. Tak mau makan nasi. Kini gemar pula memakan biskut TIGER.

"A'ah... Kak Wan ada ke tadi?" Kata awek aku yang kelihatan semakin gebu. Macam di pam-pam. Minum ais selalu. Samalah dengan aku. Barangkali dia tiru aku.

"Ha'ah dia kan kan kejar kawan dia. Errmm... Bawak beg." Kata Afiqah Afarah yang semakin kurus. Tak mau makan nasi. Kini gemar pula memakan biskut TIGER.

"Kawan dia lari rumah ke?" Kata awek aku yang kelihatan semakin gebu. Macam di pam-pam. Minum ais selalu. Samalah dengan aku. Sehati sejiwa katakan.

"Tak. Jalan je." Kata Afiqah Afarah yang semakin kurus. Tak mau makan nasi. Kini gemar pula memakan biskut TIGER.

"Aha ha ha..." Aku dan awek aku ketawa.

"Kakak. Pembelajaran malam ni ialah maksud lari. Lari tu kan sebenarnya ada dua maksud..." Aku mula mencelah bicara.

"Iyeelaaah..." Kata Afiqah Afarah yang semakin kurus. Tak mau makan nasi. Kini gemar pula memakan biskut TIGER (sambil menjeling manja).

"Tinggi sangatkah pelajaran malam ni...?" getus hati aku. Mengukir senyum. Ermmm.

Jangan salahkan bapa kita kerana kita kurang di ajar. Kekurang hajaran kita sebenarnya, ilmu disampaikan samada berkat atau tidak.

:::::

"Nak katak. Nak katak. Nak ni.." Afiqah Afarah berdiri tegak. Selepas keluar dari bilik air. Sambil memegang span direkabentuk umpama katak. Yang dah basah. Ibunya yang guna. Untuk menyental dan menggosok daki-daki badan yang liat mahu tanggal.

"Hah nanti kita beli yang satu lagi. Tu basah. Gantung dulu. Bagi kering ye." Pujuk ibunya dengan suara yang paling lembut dan senyuman yang paling menikam. Ditambah pula dengan tahi lalat hidup yang kontra.

"Ermm.. nak ermmm.. nak...Nak.." Afiqah Afarah membalas tersangkut-sangkut. Dan bola matanya melilau-lilau memikirkan sesuatu.

Ala..la la... Comelnya dia. Tanpa disedari anak hasil senggama kita dapat menghiburkan kita juga. Tapi belum tentu, kita sebagai anak dapat menghiburkan hati ibu nan satu. Selamat Hari Ibu (belated).

No comments: