31.12.07

Transisi iltizam

Kalian bukan tak tahu. Aku suka lain dari yang lain. Aku tak senang kalau ikut gaya orang lain. Dalam hidup kita tak perlu serius memanjang. Atau sedih memanjang. Atau main-main memanjaaaangggggg. Hidup kan ibarat corak. Begitu juga halnya dalam berumah tangga. Sesekali kena ada ceria gurindam jiwa. Sesegar daun delima merah disapu minyak kelapa.

Malam ini, aku tak menjanjikan sebarang konsert untuk sambut tahun baru. Atau sebarang tahun transisi lama ke baru untuk sambut konsert. Atau kiraan menurun dari satu sampai sepuluh. Asal tahun baru je konsert. Asal tahun baru je konsert. Bodoh kan?! Kan bodoh?!

Dulu, semasa aku bercinta tak pernah pergi konsert-konsert begini. Bukanlah aku nak cakap aku baik. Tapi, aku tak sukalah! Sumpah! Aku tak pernah cakap pada awek aku, "jom kita pi konsert..." Kalau itu yang keluar dari mulut aku sekalipun. Bukan aku. Tapi Setan. Itu kerjanya. Awek aku pulak ada cakap "jom kita pi konsert pakaian lengkap Baju Melayu dan Baju Kurung masing-masing...Kita tak berfoya-foya" Aku percaya itu bukan dia. Itu jin Islam yang cakap.

Tapi, pada malam yang tak berapa sepi itu. Aku bikin konsert satu famili. Empat beranak. Bukan selalu aku dapat menyanyi pada malam-malam yang tak berapa sepi ini. Lagunya yang aku sampaikan lagu Nasyid. Sebagai vokalia, aku memulakannya dulu.

...Rukun Islam lima perkara... Wajiblah kita mengerjakannya... Taratatatatatat... taratatatatatat tarat tarat tarat...

Bahagiakan keluarga kami? Bagaimana keluarga anda? Bukan senang mahu bahagia dengan keluarga kita. Keluarga kita bukan senang mahu bahagia dengan kita.

Selamat tahun baru 2008 rakyat Malaysia!

Terima Kasih Pak Lah! Dan menter-menteri bersangkutan. Dari kad merah sudah tukar kepada kad biru. Huray! Saya boleh daftar mengundi. Ahirnya, surat yang saya hantar awal 2007 berbalas positif. Dan saya baru memegang kad biru tak sampai dua bulan. Bermula tahun 2008 dan seterusnya saya berazam dan beriltizam menjadi Warganegara yang berguna dan berjasa!

No comments: