28.12.07

Label

Biasanya, yang kemas, mudah kita nak cari. Sebaliknya, barang yang bersepah-sepah susah nak jumpa. Apabila kita bekerja di ruang yang dipanggil pejabat. Kita perlu tahu peralatan pejabat. Perlu!

Dipendekkan. Si Senna sibuk mencari-cari sesuatu. Barangkali terbuang ketika dia mengemas sebelum ini. Habis sampah-sarap kering di dalam plastik hitam digemburnya.

"Jumpa?" Hanni.

"Tak jumpaaaaa.." Senna geleng kepala.

"Kau cari apa?" Aku.

"Puncher... Tadi ada atas meja." Senna.

"Ini bukan?" Aku menunjukkan kepadanya.

"Bukan. Yang satu lagi. Kaler hitam." Senna.

"Ooo..." Aku.

Kedengaran Senna membebel di mejanya yang sudah dikemasnya itu. Pot-pet-pot-pet-pot-pet. Sesekali Hanni mencelah. Join sekali.

"Atok, puncher tu apa? Ini ke?" Ewann sambil mengajukan kepada aku. Senna menoleh.

"La... Kat kau rupanya. Kenapa dok senyap je. Dari tadi tak cakap! Pot-pet-pot-pet-pot-pet Aku cari dari tadi... Pot-pet-pot-pet-pot-pet." Tak pasal-pasal kena hamun carut.

"Lain kali di pejabat ini kita kena letak label untuk setiap barang. Ini stapler. Ini pencil. Ini pen. Ini paper clip. Ini computer.” Aku.

Hahaha... semua ketawa memenuhi ruang bilik pejabat yang sendat.

Alahai, setiap ketegangan menjadi kekenduran apabila ketawa. Selepas minum Tongkat Ali, kekenduran menjadi ketegangan.

KOMA.

"Bapak saya ituari datang rumah. Dia tanya. Mana dapat pen cantik ni?" sambil menunjukkan pen Hotel Holiday Inn yang dikebas. Senna memula cerita.

"Ermm... Bapak nak satu!"

Kemudian kau jawablah.."Bapak, itu bukan pen. Itu puncher..." Aku.

Bapak pun jawab "Oh ye ke... Sebenarnya bapak nak puncherlah..." Aku.

Hahahha, ruang pejabat sendat sekali lagi bergema hilai tawa.

Rakan ketawa senang dicari kan? Rakan menangis? Kena cari ke?...

No comments: