22.8.07

Betul punya marah


Perjalanan kapal layar ditentukan nakhodanya bukan? Juruterbang bertanggungjawab ke atas pesawat yang dikemudinya. Sebuah keluarga, ketuanya adalah lelaki yang bergelar suami atau bapa. Kalau kau penunggang motosikal sudah barang tentu kau yang bertanggungjawab untuk menentukan destinasi tunggangan kau ke destinasi yang ingin dituju. Kegemilangan negara terletak kepada pemimpinnya.

Satu-satu projek itu sangat bergantung harap kepada pengurus projek yang berwibawa dan berkaliber. Kejayaan projek sangat bergantung kepadanya. Ya, sangat-sangat. Jika pengurus projek tiada, siapa pula yang bertanggungjawab? Dah tentulah orang keduanya atau orang kanannya.

Seeloknya, projek itu adalah milik bersama. Bukan terletak sepenuhnya di atas batu jemala patik perunding semata-mata. Percaya atau tidak! Jika pengarah jabatan itu mengeluarkan kenyataan projek ini projek yang terburuk. Sepatutnya ia memberi motivasi kepada pasukannya. Tak kan tak paham kot. paham-pahamlah untk buat kerja dan meningkatkan prestasi. Bukan menuding kepada perunding. Perunding perlu pemantauan.

Lebih banyak perbincangan lebih baik daripada lebih banyak menyalahkan perunding tak sudah-sudah. Aku marah betul-betul di bengkel itu. Betul-betul marah aku di bengkel itu.

No comments: