9.8.07

Membuahkan hasil

Lepas makan durian. Habis beberapa ulas. Awek yang aku suka terus kemas ruang lantai yang bersepah-sepah dengan kulit dan biji durian. Tak lama kemudian dia mengupas sebiji manggis untuk diberi kepada Afiqah. Aku malas nak layan mereka berdua kerana aku sibuk melayan Afifah. Kau bukan tak tahu aku kan ayah yang bertanggungjawab.

"Ayah yah yah.. Sedaaaaaaaapp!" Afiqah.

"Baru dia tahu sedap. Semalam nak bagi tak mau!" Aku kata dalam hati.


Lalu awek yang aku suka mengajak Afiqah belajar mewarna buku. Aku rasa buku itu dibeli sejak umurnya setahun. Tak pernah ditulis apa-apa lagi. Dalam satu mukasurat. Gambar durian di atas dan gambar manggis di bawah. Awek yang aku suka menunjukkan cara-cara mewarna kepada Afiqah. Awek yang aku suka kaler manggis. Manakala Afiqah kaler buah durian.

Afiqah mengeluh kepenatan mewarna durian. Susah katanya sebab durinya tajam-tajam. Selalu tersasar apabila mewarna. Dia membandingkan buah manggis yang diwarna oleh awek yang aku suka. Dia menangis. Lalu datang mengadu pada aku.

"Hek eleh, kasi budak kaler yang susah. Dia kaler yang senang. Patutnya sape makan durian kalerlah durian. Sape makan manggis kalerlah manggis!" Aku.

Aku tak marah. Cuma tak puas hati sebab awek yang aku suka makan durian sorang-sorang tak ajak. Terasa aku. Ha ha.

Jangan ambil serius sangat!

1 comment:

Anonymous said...

sensetip jugak attoch...bukan apa..nak bermanejer la tu...