5.8.07

SpongeBob itu sebenarnya Mambob

Fiqah lidahnya berbelit sikit bila bercakap. Umurnya nak masuk tiga tahun. Pertuturannya kedengaran pelat. Malam minggu itu, kami sekeluarga lepak depan ruang tamu sambil menonton TV. Tak seperti aku zaman bujang dahulu, selalu keluar malam. Fifah pula sedang berbaring leka sambil bemain jari-jemarinya. Aku memangilnya...

"Adik... Adik... Adik..." dengan telo dan intonasi seperti India.
Fiqah merapati lalu mengikut intonasi yang sama.

Koma.

"Teh tarik woney!" aku menuturkan sambil menunjukkan jari telunjuk berdiri.
"Milo satu." Fiqah meniru gaya tetapi menyesuaikan dengan seleranya pada malam itu. Empat botol Milo dia bedal.

Aku dan awek yang aku suka tertawa. Ha ha ha.

"Ni Mambob tatak...(merujuk kepada kakak: membahasakan dirinya)" Fiqah mencapai SpongeBob yang dibeli oleh ayahnya yang tercinta siang tadi.
"Bukan Mambob... SpongeBob..." Awek aku.
"Mambob tatak." Fiqah.

Koma.

"SpongeBob lelaki ke perempuan?" Aku.
"Pompuan. Hi hi hi.." Fiqah.

Koma.

"What is your name?" aku tanya pada Fiqah.
"Mambob..."Fiqah jawab selamba.
"Bila ayah cakap what is your name. Fiqah jawab My name is Afiqah.. tau" Aku.

"What is your name?" Aku.
"My name..." Fiqah. Diam.
"My name is Afiqah." Aku meyambungkan ayatnya sampai habis.

Koma.

"What is your name. My name is Afiqah." Afiqah menutur dengan nada pelatnya berulang-ulang kali. Comelnya...

Sambil diselangkan pertuturan. "Ni Mambob tatak..."

Lepas ni elok juga kalau SpongeBob tukar nama kepada Mambob atu Mahbob. Kuat juga pengaruh si Mambob ni di Malaysia. Habis, jiran merangkap rakan karib SpongeBob si Patrick tu nak bagi nama apa ye? Wo, Fiqah tak kenal Patrick lagi.

Indah kan malam-malam kita dihiasi warna-warni telatah anak-anak. Seperti warna Spongebob misalnya. Aku rasa malam-malam yang aku lalui tak kosong! Bagaimana dengan kalian?

No comments: