7.8.07

Buahnya elok-elok belaka

Cerita ini separa fiksyen.

Minggu-minggu sebelum ini. Aku dan awek yang aku suka lebih banyak makan buah-buahan import. Epal, anggur, pear dan oren misalnya. Maklumlah kami dah terbiasa membawa amaln itu di Malaya ketika belajar di UK satu ketika dulu. Tapi dalam seminggu ini aku dan awek yang aku suka dilimpahi dengan buah-buahan tempatan seperti durian, rambutan, pulasan, manggis, duku, salak, langsat dan yang seangkatan dengannya. Terima kasih pada yang memberi. Aku sedar, tangan yang memberi lebih baik daripada tangan yang menerima. Lebih senang dari mempunyai kawan yang punya dusun buah daripada mempunyai jiran yang sekadar memaklumkan betapa jemunya dia memakan buah tempatan. Alahai jiran!

Malam pertama kami bedal durian tiga biji. Elok-elok belaka isinya. Sedap!

Malam kedua. Awek yang aku suka tolong kupas buah durian sambil membuat kenyataan.
"Kalau kita makan durian ni, lepas tu kita biar je kulit dia bersepah-sepah sampai esok pagi. Tentu best kan?" awek yang aku suka berkata.

"Kita patut agih-agihkan buah ini untuk semua orang yang kita kenal merasa" Aku mula menukar topik bicara.

Oh ya, untuk pengetahuan kalian, anak kami tak berapa suka buah tempatan. Mereka lebih suka buah yang lain. Buah d**a misalnya. Nyam nyam nyam. Malam itu, aku makan saja durian itu tanpa mempedulikan apa yang awek aku kata. Aku tahu dia berkata sebenarnya menyindir jiran yang terbongkang membedal buah cempedak tiga biji lalu membiarkan kulit dan bijinya bersepah-sepah di hadapan rumahnya. Awek aku syak dia buat cekodok cempedak. Sebenarnya, ia memberi maksud yang mendalam bagi aku. Ha hah... Nanti kau!

Pagi itu, awek yang aku suka tolong kemaskan sisa-sisa malam tadi. Barangkali dia sakit hati. Atau dia terkena duri di jari ketika mengaut biji durian untuk membersihkannya. Lalu dia marahkan aku dengan sindiran sinisnya. Malam kedua itu terus dia mengeluarkan garis panduan umum. "Malam ini makan sorang sebiji aje. Jangan lebih! Lepas makan jangan lupa kemas."

No comments: