14.8.07

AK6337

Pergi.

Kalian bukan tak tahu, di dalam perut pesawat macam-macam boleh berlaku. Biasanya, saya paling suka melirik tag nama pramugari yang bertugas. Tag itu terlekat di dada kirinya. Niat saya bukan nak lihat buah dadanya. Tag namanya. Itu saja. Jalan tergelek-gelek menggayakan sut merah dan putih sendat. Tak mengghairahkan? Seorang tu namanya Naomi Shida, macam nama anak saya, Nur Afifah. Lagi seorang namanya Nurul Nabilah. Juga macam nama anak saya yang satu lagi Nur Afiqah. Sama kan? Setakat ini saya mempunyai dua orang anak. Baru seorang isteri. Kalian pun tahu kan, saya ni bukannya lelaki gatal. Tapi dalam pesawat itu saya terperangkap dengan keadaan. Bukan saya salahkan keadaan. Saya juga tak salahkan pramugari itu. Memang tugas dia. Dia sengaja tunduk menghulurkan makanan yang dipesan oleh penumpang sebelah saya. Dia sengaja merapatkan pehanya ke kaki saya. Saya syak dia ambil kesempatan untuk bergesel-gesel dan merapatkan dadanya di kepala saya. Alahai, nasib baik saya punya iman yang kental. Saya dapat kawal nafsu saya lagilah. Tapi terus-terang saya katakan. Saya stim juga. Ha ha ha... Jangan bagitahu isteri saya tau!

Pertengahan.

Di bilik itu.

"Contohnya begini. Dua ratus kali lima ratus... Kita dapat... errr.. err...
Koma bernoktah.

"berapa? berapa?
Koma.
"Sepuluh ribu? Sepuluh ribu?"

"Nak bagi contoh yang susah nak congak." dalam hati saya.

"Eh, seratus ribulah. Bukan sepuluh ribu" kata orang depan saya.


Kembali.

Kali ini saya malas mahu mencuci mata. Lagipun sebelum naik pesawat tadi saya dah ambil wuduk. Tapi sekali lagi saya terperangkap dengan keadaan. Dalam pesawat ramai orang-orang kafir yang mendedahkan auratnya. Kebanyakan mereka hanya memakai singlet dan seluar pendek. Harap-harap pesawat ini tidak dipanah petir. Itu doa saya. Mereka baru pulang berbulan madu dan bercuti di pulau-pulau peranginan di Terengganu barangkali. Jangkaan saya cuma. Aduh, saya pening dengan bau mereka. Bau keropok lekor pun ada. Bau ketiak hangit pun ada. Di sebelah saya, bau minyak kapak la pulak. Saya juga rimas dengan keadaan mereka yang tak malu. Ketika pesawat mahu mendarat, dalam pesawat didendangkan dengan suara kanak-kanak lelaki menangis sekuat-kuatnya. Hampir pula dengan saya. Mahu saja saya ketuk budak itu. Tapi saya sabar. Biasalah, budak kan. Puas emak dan neneknya memjuk. Tapi tak jalan. Saya pekakkan telinga saja. Pesawat berhenti, budak itu dah pun diam. Neneknya berjaya memujuk dengan mendendangkan melodi twinkle-twinkle litle star versi Cina bukit. Lagunya: Tang ting tung tang tang ting tung.., tang ting tung tang tang ting tung...

No comments: