17.1.07

Saini Saidina

"Ampun Tuanku, sembah Patik harap diampun. Patik pacal yang hina datang menghadap"
"Apa hajat tuan hamba datang ke mari."
"Hamba ingin meminta jasa baik Tuanku untuk membuka perniagaan, Tuanku.."
"Perniagaan apakah yang dimaksudkan itu?"
"Kalau diberi keizinan, hamba mahu buka pusat pelacuran pelancongan berkonsep ala hiburan keluarga yang infotenmen"
"Mmm.. Bagus tu... Patik akan beri permit dan lesen untuk tuan hamba beroperasi. Oh ya! Sebelum itu, hiburan ini ada mabuk-mabuk atau disko atau apa-apa yang melalaikan?"
"Tak ada Tuanku. Ia bersih. Pusat ini segmen marketnya adalah keluarga saja Tuanku. Di samping itu, hamba akan menyediakan 'Bookworm Cafe' berserta 'Cristal & Diamond Brooch Showroom' secara bajet tapi eksklusif. Urmp... Buat permulaan kecil-kecil saja."
"Baiklah... Kalau begitu Patik benarkan. Tapi, apa nama perniagaan tuan hamba?"
"Oh ya, terlupa pula hamba ingin maklumkan pada Tuanku. Namanya SAINI SAIDINA SDN. BHD. Boleh juga add YM atochsmart kerana 24 jam online. Ini bisnes kad hamba."
"Bagus benar tuan hamba. Tiga perniagaan dalam satu bumbung. Patik suka itu. Patik suka. Dayang-dayang tolong sediakan hidangan yang mewah-mewah untuk tetamu beta. Ayuh kita raikannya bersama tuan hamba. Ha ha ha..."
"Susah-susah aja. Patik tak payahlah susah-susah buat hamba. Jika dah sukses di kemudian hari nanti barulah kita raikannya. Barulah kita buat tarian singa. Lagipun hamba ingin buktikan pada orang kebanyakan. Jangan mengharap benar dari bantuan orang lain. Pendek kata, mengharapkan tongkatlah. Contohnya, jika mahu menerbitkan buku, tak semestinya di bawah DBP atau penerbit tersohor (Alaf 21 ka, Utusan Publishing ka, Creative Ent. ka, Karangkraf ka, Mak Itam Network ka atau apa saja). Terbitkan saja sendiri jika ada modal. Barulah dunia penerbitan kita berkembang. Sekarang, kerajaan sibuk menggalakkan orang untuk jadi usahaawan. Sektor pertanian misalnya banyak potensi. Kambing boer, ikan hiasan, ikan sangkar, buah-buahan tempatan dan sebagainya. Cukup sekadar air suam sudahlah Tuanku."
"Beta berkenan dengan sifat tuan hamba. Bolehkah tuan hamba menjadi menantu patik?"
"Adush! Maaf Tuanku, menjunjung kasih memohon ampun. Patik sudah punya seorang cahaya mata. Genap tiga purnama InsyaAllah patik dikurniakan lagi seorang...Sayang seribu kali sayang, kasih sayang bukan kepalang"
"Maksud tuan hamba?"
"Kalaulah Tuanku mewar-warkan kepada hamba seawal dari gerhana mentari. Tidaklah hamba melepas dan menolak hajat Tuanku."
"Baiklah, kalau begitu, patik lantik tuan hamba menjadi Ahli Nujum Nasional."
__
Lawatan sambil belajar : Kewibawaan Pihak Berkuasa Tempatan

No comments: