17.1.07

C. Long kedai membaiki barangan elektrik

Aku pergi satu kedai bawa barang. Aku masuk. Banyak barang elektrik rosak terbongkang di situ. Nampak nyonya duduk sedang tulis-tulis.

"Sini ada betul Tibi ka?"

"Ala. Apa losak U punya TB?"

"Itu gambar ada keluar tapi kaler putih. Ada galis-galis manyak wo. Tapi Suale ale keluar"

"Woh. Kasi angkat itu barang. Kasi angkat sini ma. Mau tengok apa losak."

"Ada. Ada. Saya ale bawak. Nanti saya amik dari kleta arrr."

"Wukeh, letak sini itu balang. Saya mau tengok."

Nyonya tu buka resit. Tulis butiran. Suruh aku tandatangan beserta catat nama dan no telefon.

"Ini bila boleh siap?"

"Itu tengok balang dulu ma. Apa losak. Kalau sinang mau cali sparepart 2-3 ari ini macam buley siap. kalu susah mau cali sparepart 3-4 hali balu siap lorr."

"Itu kalo mau tukar itu sparepart tolong kontek saya dulu ah!"

"Kalau halege selatus bawah. Saya telus bikin. Itu selatus atas, balu saya kontek lorr.."

"Oklah ini macam. No telepon ada?"

"Dalam ini lisit ada tulih. Cakap itu sama ahlong"

Aku simpan resit dalam poket. Aku beredar.
Kenapa aku terikut-ikut dengan dialek Nyonya tu tadi bila berurusan dengannya? Patutnya aku mengajar dia berbahasa Melayu dengan betul tapi sebaliknya aku pulak ikut dialek dia cakap Bahasa Melayu agak tak betul.

___
Lawatan sambil belajar : Kehebatan motor vietnam

No comments: