21.12.05

This is better than that

Suka benar ikut kengkawan mandi kolam tu. Kolam ni terbentuk secara semulajadi ibarat kolam takungan. Kalau hujan penuhlah air. Musim kemarau ada jugak air. Masa tu semua panggil tempat tu kolam oltremen. Atau dengan bahasa mudah The pool’s named Ultraman sebab nak mandi kena terjun dalam ketinggian 10 kaki agaknya (macam oltremen terjun lawan raksasa gorgon). Dulu memang ligat… Pantang nampak benda baru, ada saja yang nak dibuatnya. Macam budak jakun. Hah… Kolam oltremen ni budak-budak sebaya aku memang gemar. Kekadang sanggup ponteng sekolah semata-mata nak mandi kolam ni. Airnya taklah jernih tapi harapnya bersih dan mutlak. Masa tu kira apa, bersih ke jernih ke. Asal boleh je… Kekeruhan macam air tanah liat (warna tanah liat lah), lagi-lagi waktu selepas hujan. Kalau waktu cuti sekolah memang pack tempat tu. Agaknya kalau ada theme park kat situ ada jugak family yang datang. Aku selalu pergi waktu lepas sekolah, sebelah petang naik beskal ngan kengkawan. Dapat 3-4 orang jadilah berkonvoi ke kolam oltremen tu. Memang seronok… Terjun tiruk, terjun katak, terjun papan. Macam-macam terjun beb… Yang nak tunjuk skill tu siap terjun kepala jatuh dulu. Ala maca terjun sukan renang tu… Aku rasa kalau masuk sukan olimpik, mesti dia dapat pingat. Tapi taktaula pingat apa sebab masa tu masih budak bawah umur. Masa tu bukan la tau berenang sangat. Asal boleh je…

Nak dijadikan cerita, disebabkan kolam tu dah crowded, geng aku carilah port lain. Ada lagi satu kolam kat depan. Agaknya lagi baik… Eh.. depan ke… Entahlah depan ke belakang ke tepi ke… Tapi dekat-dekat dengan Sekolah Tun Fatimah (STF) dan Maktab Perguruan Temenggung Ibrahim (MPTI). Hah.. kat area situlah. Sekarang ni dah jadi Linear Park MBJB. Geng aku dah recce dulu sebelum MBJB developed kawasan tu. Kat kolam tu ada jugak ikan. Tak tahulah ikan apa… Kura-kura pun ada. Serangga jangan cakaplah,.. Lelabah air pun ada. Aku bukan nak cerita pasal haiwan tapi pasal sudah jatuh ditimpa tangga. Memang ni takleh lupa, masa tu adalah dalam lima orang mandi kat situ termasuk aku. Sorang kat tepi tebing, dua orang kat dalam kolam, sorang kat culvert. Aku pun masa tu kat culvert jugak. Kat penghujung sebelum air masuk dalam kolam aku berdiri. Masa tu baru lepas hujan, air kat culbert tu deras lah jugak. Kitorang masa tu dah nak balik, sebelum balik macam biasalah, semua sibuk membersihkan diri. Sambil memasang kaki kuda-kuda, aku bilas baju aku tu, hempas ke air yang mengalir.


Keboosh…! Keboosh…! Dua tiga kali aku hempas untuk bilas baju tu. Hempas punya hempas entah macamana, aku terikut sekali dibawa arus yang deras tu. Berguling aku dibuatnya, baju dan aku ikut sekali jatuh ke kolam. Dengan sepantas kilat kawan aku menjerit dan bertindak menyelematkan aku. Aku tenggelam… nasib baik timbul. Baju aku pulak yang tak timbul-timbul, semua gelak… Cari baju aku yang tenggelam… Baju superman plak tu… Nasib baik kawan aku ada. Dia pandai menyelam. Nasib baik tak bawak tong gas untuk selam skuba. Dia yang jumpa baju aku. Kalau tidak aku balik tak pakai bajulah jawabnya. Semua kengkawan menyakat "Superman tak pandai berenang… Superman pandai terbang je. Sut baju tu pun pemberian orang… Orang dah bagi, kita pakailah… Tak sangka pulak baju tu ada kuasa. Agaknya la…Atau kolam tu berpuaka… Isshhh…


Tiba je kat rumah, aku lalu pintu dapur. Tak perasan pulak masa tu bapak aku tengah makan kat dapur. Tak semena-mena aku dibantainya dengan tali pinggang yang dia sempat capai. Rupanya dahi aku ada kesan darah masa jatuh kat kolam tadi. Ditambah pulak ngan libasan black belt bapak aku kat punggung. Malamnya aku berkurung kat bilik, tergelak sorang diri teringatkan peristiwa tu.

Adusshhhh…


.

No comments: