19.12.05

Motor punya pasal

Masa ni aku baru masuk akil baligh. Solat Jumaat dengan member-member yang sebaya. Solat Jumaat kat tempat aku Masjid Jamek An-Nur namanya. Masa tu sembahyang kat luar masjid sebab kanak-kanak selalunya kat luar. Memang sengaja bawa sejadah sebab dah tau memang nak sembahyang kat luar perkarangan.

Ada la sekumpulan bebudak ni yang tak sembahyang dok lepak kat luar tempat motor parking. Masa aku nak rukuk tu ada nampak kelibat bebudak tu tengah pomen satu motor Honda yang diletakkan di situ. Dalam hati aku kata budak ni mesti nak curi motor. Sekali motor tu dah boleh start dan bebudak tu dah ready nak bawak keluar di celah-celah puluhan motor yang parking kat situ.

Masa rakaat yang kedua aku tengok ada sorang brader ni lari melulu dari tepi pintu masjid bergegas ke tempat budak tu sambil menjerit.

"Oi... ko curik moto eh...!? Oi, curik motor" Berlari dengan kain pelekat. Ada juga jemaah yang menoleh dan melihat telatah brader tu termasuk aku.

Ramai yang batal sembahyangnya.


.

No comments: