21.12.05

Whose is this car? [1]

"I know; but you must pull yourself together, and make up your mind you can do it next time,. Remember the old saying "If at first you don’t succeed, try, try, try again!"
So you must make up your mind to win through.

Tak pernah lekat kat umah, ada masa free je aku merayau. Ada je benda yang nak cari. Ada je idea nak reka sendiri. Ada je benda nak tahu sendiri. Bukan apa… Masa tingkatan empat tu aku cemburu tengok kengkawan sekolah aku dah pandai pandu kete sendiri. Kekadang lepas sekolah, ada juga diorang ajak naik kete ronda-ronda. Lagilah membuak-buak dibuatnya.
Aku pun nak bawak kete jugak, aku capai kunci kete yang tergantung tu, aku mulakan operasi. Walaupun pada masa tu, aku tak tau nak pandu sangat. At least basic tu dah ada. Takde siapa yang tahu…

Enjin dah dinyalakan…

Nak keluar ke jalan besar kena riverse, puas aku cari gear reverse tapi tak boleh masuk. Maklumlah kete lama… Kete ‘Mitsubishi Lancer’ kalau tak silap. Warna merah metallic.

"Adik nak keluar ke?" Tetiba ada suara menegur sambil menepuk bahu aku
Tergagap-gagap aku jawab,

"aa.. aaa .. aah ye, saya nak kuar ni
"Ngape? Susah nak masuk gear ke?

Aku diam lalu keluar dari kereta

Brader tu pun masuk...
Punyalah senang dia masuk gear reverse.
Agaknya tulah pengalaman yang dia ada.
Setelah kete tu diundurkan oleh brader tu dan disetkan dengan betul. Dia keluar…

"Nak gi mana ni?" Dia tanya sambil merenung muka aku macam ada yang tak kena.

"Nak gi depan kejap", aku jawab dengan muka selamba je lagak macam pemandu professional.

"Oklah.. Hati-hati ye..!
Dalam hati aku nak tergelak pun ada. Then aku pun tekan clutch, masuk gear Satu.

"Ko, kalau nak kete ni jalan, kena tekan minyak.. Lepaskan clutch ni perlahan-lahan." Kaki kir untuk clutch je, yang kanan untuk minyak dan brek." Kata-kata ni masih lagi aku ingat semasa aku tanya member aku dulu

Aku pun praktikkanlah kata-kata tu..
Tiba di simpang tiga nak masuk jalan utama, aku gabra jugak…Kete ni bukannya aku biasa.. macam luar biasa dibuatnya. Stereng dia pun semacam je. Aku pastikan betul-betul takde kenderaan baru aku belok.

Terhuyung-hayang aku. Kejap ke kanan, kejap ke kiri, macam ular kena palu.
Gedooom…! Tak jauh dari simpang tiga tadi. Kira-kira dua tiang lampu agaknya, keta yang aku pandu hampir-hampir langgar tiang lampu. Tayar sebelah kiri depan terjelopak ke dalam longkang.

"Eksiden… eksiden.. hoi… aksiden hoi… (slang Kelate)
Orang yang tinggal berhampiran dengan tempat kejadian tu semuanya keluar.
Aku dah panik… Enjin kereta yang mati tadi aku nyalakan semula.

"Mu, nak gi mana?" Mamat sorang ni tanya aku. Aku diam…

"Tayar kete dah masuk longkang ni bang…! Ada lagi suara entah dari mana.
Mereka pun tolong angkat kete untuk bebaskan tayar dari terjerumus ke dalam longkang. Ramai jugak yang mengangkatnya. Setelah diangkat, aku pun masuk dalam kete, cuba tunjuk terror pandu untuk ke tengah jalan. Semua orang tak tau, aku tak boleh memandu. Cuba konon… Tapi terseret tiang lampu kat sebelah tu. Sebelum ni tak kemek. Tapi sekarang dah kemek.. Mampus…

"Ngape mu tak ghoyak, mu takleh bawok." Marah betul brader tu kat aku.
Entahlah suara-suar tu datang dari mana.

Tanpa banyak bicara aku tinggalkan kereta tu. Pulang berjalan kaki. Menuju ke rumah
Malamnya, aku dipanggil oleh bapak untuk dibudi bicarakan. Aku pun tak tahulah kat mana kete tu sekarang. Apa dah jadi selepas tu, yang penting semua selamat. Tiada kemalangan jiwa berlaku. Nasib baik tak kena penangan atau penendang bapak. Mak telah meyelamatkan segalanya. Dia berjaya menenagkan keadaan dan memujuk bapak untuk menghantar anaknya ke sekolah memandu pada tahun depan.


.

1 comment:

Anonymous said...

aku rasa zaman2 ni akulah antara kawan2 ko yg dah drive kot..heeheh selain Boy,Jai,Wan Bonggak..ko ingat lagi tak RC90 dia tu??