22.12.05

Whose is this car? [2]

"Mak, abang pakai kete kejap tau"… Aku terus capai kunci yang disangkut walaupun emakku belum memberi sebarang jawapan. Tapi yang pasti tentu dia membebel. Bukan apa, takutbapak marah. Nanti dituduhnya tak tau jaga anak.

Masa kat sekolah tadi, kengkawan ada berpakat nak ajak gi Tapak Senaman kat tepi Pantai Lido. Sekarang dah bangun jadi sebahagian Danga Bay. Petang katanya… entah ia entah tidak…Kebetulan lepas sekolah takde apa kerja nak dibuat. Aku pun volunteer ajak naik kete aku. Maklumlah dah ada lesen. Dengan lengkap pakaian sukan, empat orang kawan aku dah bersedia menunggu di tempat yang dijanjikan.

"Kau dah isi minyak belum?" Daus memulakan bicara.
Dah..Aku jawab simple.

"Hah! Kita nak ke mana ni?" aku membuka soalan

"Eh! Pergi round-round dulu amacam". Balas Ali sambil menoleh ke belakang.
A
ku memang dah agak jawapan tu dah.

Ni memang pertama kali bawa kereta setelah dapat lesen. Memang lenjan habis kete bapak aku tu. Minyak brek aku rasa macam dah kurang ni. Clutch plat macam dah abis. Tapi bawak juga laju-laju. Gear pun rasa semacam je. Semua perkara ni aku tak perasaan. Manalah aku tau sangat selok-belok pasal kereta ni. Kengkawan lain yang perasaan. Nasib baik ada kawan minat pomen. Kekadang diorang masa kat sekolah bawa majalah kete. Tengok selok-belok enjin. Amende ntah yang diorang belek. Aku pun tak paham…

Kalau nak difikir, memang bahaya jugak waktu tu. Entah apa hantu yang telah merasuk badan aku ni. Nak seronok.. Bawa laju-laju, dalam kete tu masing-masing dah memaut benda-benda kat sekeliling. Abis kete aku potong.. Kete Mercedes pun aku boleh potong. Masa tu naik bukit lagi. Power tak power kereta tu. Lepas potong naik bukit, ada satu selekoh simpang tiga, turun bukit.

Berdegup jugak jantung ni, rasa gemuruh. Memang laju.. Masa tu takde toleh kanan. Semua dalam kete muka dah pucat, menjerit pun ada. Aku dah dapat rasakan sesuatu akan berlaku. Macam nak terlajak ke bahu jalan. Nasib baik aku pantas pulas stereng. Peerghhh! Kalu tak nahas kami.

"Oooi.. Ko dah gila ke?" Ali menepuk bahu aku. Tak sempat aku nak ngelak tapi terkena juga.
Aku dapat rasakan kereta tu macam terangkat sebelah, rasa macam nak terbalik. Sikit lagi bumper depan nak langgar devider jalan Kalaulah ditakdirkan terbaik… Abis! Nasib baik nyawa panjang lagi. Allah nak tolong. Kereta belakang meluncur dengan laju nasib baik tak menghentam. Sempat dia brek.

Masing-masing menarik nafas lega dan mengusap dada tanda lega. Kira-kira jam 5.30 petang baru tiba ke destinasi. Sambil berjogging masing-masing menceritakan kembali pengalaman sebentar tadi. Pemandu F1. Lawak pun ada.. seram pun ada… Semua serik nak naik kereta ngan aku lagi. Bahaya katanya… "Well… What can I say". Tu baru kereta bapak aku.



.

2 comments:

Anonymous said...

wei apasal masa ni aku xde dlm ini gambar!!!

jagoan said...

Barangkali aku tertinggal kot. Ko ada ye.. Alahai..