11.12.05

Pergi cepat balik lambat

Hari ni solat Jumaat kat Masjid Bandar Hilir. Datang lewat sikit dari hari kebiasaan. Selalunya pukul 12.30pm aku dah dok kat dalam Masjid tapi harini ntah ngape lewat. Sampai je kat Masjid Imam dan baca penghujung khutbah. Dengan bergegas aku park kete dan pergi mengambil wuduk. Jemaah dah ramai tunggu bersesak di pintu kerana masjid dah penuh. Maklumlah Masjid lama, bukannya besar. Aku dan kawan aku join sekali berdiri kat depan pintu masjid tunggu imam abis baca khutbah baru masuk.

Ada juga segelintir yang bawa sejadah sendiri takut-takut tak dapat masuk. Tadi memang teringat nak bawa sejadah tapi ntahla... Sampai je waktu nak solat orang kat dalam Masjid semua dah berdiri dan susun saf yang masih belum dipenuhi. Orang belakang cuba penuhkan yang depan. Mana yang berdiri kat belakang cuba menyelit-nyelit untuk masuk dalam Masjid sedaya mana yang boleh. Tetiba saf depan dah penuh tak tau lagi mana nak sumbat. Aku bingung. Member aku dah dapat tempat kat tepi pintu dalam keadaan selamat. Sebab dia meluru awal. Aku berdiri di tengah-tengah di antara baris saf jemaah. Sembahyang dah nak mula, aku 'stuck'. Tetiba, brader depan aku tu toleh belakang dan nampak aku. Dia pun mengalah bagi ruang kat aku, dia berganjak ke saf depan. Saf depan tu memang ada ruang kosong tapi memang takde orang nak 'fill in''. Dalam hati, aku menarik nafas lega.

Akhirnya boleh juga aku sembahyang. Kalu tak aku dok la kat tengah-tengah tu. Orang pun takleh sujud. Tapi aku kesian kat brader yang bagi aku ‘space’ tu sebab dia takleh sujud dengan sempurna. Terpaksa menyenget sedikit sebab kat depan tu ada tabung masjid di depan tiang yang memang besar gila. Tak boleh anjak… Aku bangga dengan brader tu. Tapi yang aku tak puas hati ada pakcik sebaris dengan brader tu selang dua orang memang tak patut. Dia punya bukaan berdiri punyalah besar. Kalaulah dia rapat sikit, brader tu taklah sujud rukuk dan sujud menyenget.

Selepas je bagi salam aku bergegas keluar sebab aku park kete belakang kete orang. Tak sempat nak baca doa. Member aku pun ikut sama. Dalam kereta, aku tanya dia, "Ko dapat sembahyang tak?". Dia jawab dengan pantas"Dapat, tapi aku terselit kat celah pintu…, cuma masa rukuk dan sujud aku kecikkan badan sikit." Dia tambah lagi. Aku gelak dengar cerita dia lalu aku cakap ngan dia ko senasib ngan brader depan aku, tak sempat aku nak ucap terima kasih kat dia. Kemudian aku tambah "minggu depan kita kena datang awal ke masjid".


.

No comments: