16.12.05

Setting Gun (I)

Kampung Seri Rajawali, Larkin, JB 1981. Bapak dah rancang untuk pacak di tanah di tengah kampung. Di tanah hutan sekunder. Topografi bercerun curam. Di hadapannya pokok jambu batu sebatang yang kononnya tumbuh daripada berak burung.

Di belakangnya bukit yang bercerun curam. Dengan pertolongan daripada dua tiga orang tukang kayu, sedara-mara. Bapak pacak rumah haram (atau dengan nama lainnya: rumah setinggan). Mula-mula mereka pacak empat batang blooty yang besar-besar sebagai tiang seri. Kemudian mereka ‘naikkan’ batu blok tiga tingkat bersusun. Naikkan bumbung; kasau dengan kuda-kuda bersirat yang bertumpu di tetulang perabung.

Mereka pacak dua batang beluti miring sebagai bingkai pintu. Daun pintu depan jenis panel empat; terbelah dua di tengah. Dan daun pintu belakang jenis berbelebas dan berembat tak bersungguh. Mereka bina bingkai tingkap, pasang tingkap nako, pasang dinding jantan betina berketam, naikkan atap zink kemudian.Atap zink itu dilumur dengan cat karat (anti rust?) warna merah kusam. Dinding pula dilumur dengan minyak hitam (engine oil?) tersisa. Agar rumah baru tu kelihatan seperti lama.

Kemasan yang hodoh sebegini setidak-tidaknya dapat mengaburi mata Penguatkuasa. Ha ha. Siapa punya idea ni? Malam Tu, bapak bancuh simen. Dan turap lantai. Buat kerja tanah secara manual. Dengan bermandikan limpahan cahaya dari lampu karbait. Dan peluh. Siap! Rumah setinggan segi empat tepat kami. Dengan pintu depan miring terkuak. Di Stingarden itu.



.

No comments: