21.9.07

Mak Aji

Saya punya hajat juga selama ini. Hajat untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat PhD. Tapi saya fikir-fikir balik. Untuk apa ya? Entah. Kemudian apabila saya pulang ke tanahair dah tentu saya risau. Sebab ramai orang panggil saya doc konotasi untuk Dr. Bunyinya macam dog kan. Sebab itu saya malas nak sambung PhD. Takut dipanggil bull dog. Kah kah kah... Sebenarnya bukan ini saya nak cerita.

Begini. Dulu. Depan rumah saya. Ada orang warga emas tinggal situ. Sendirian. Namanya Mak Aji. Itu nama panggilannya. Nama betul saya tak tahu. Sebab tak pernah tanya.

Kadang-kadang dia bertandang ke rumah untuk sembang-sembang dan mengisi masa lapangnya. Dia tak nyanyuk dan masih boleh mendengar. Mak Aji gigi dah kurang. Hisap rokok jenama kuda putih.

"Mak Aji sekarang umur berapa?"
"Sepuluh tahun."

Menurut anaknya, umur Mak Aji hampir menjangkau seratus tahun.

al-Fatihah untuk Mak Aji. Mak Aji meninggal tidak dibunuh dengan kejam. Dia pergi dengan tenang.

***
Soalan kefahaman:
1. Berapakah umur sebenar Mak Aji ketika dia meninggal dunia?
Jawapan : 96 tahun.

No comments: