12.9.07

Lahupa sepopit

Sebenarnya pada hari ini saya baru teringat bahawa pada 7 Sept 2007 adalah hari Anniversary kami yang ke empat. Lupa saya. Woh , lama juga kami bertahan. Ada petuanya untuk tahan lama. Pada hari itu saya terlupa kerana jam alarm di rumah tidak mengingatkan saya. Telefon bimbit pun tidak disetkan. Hari itu juga saya 'outstation'. Maafkan saya ya. nampak sangat tak berapa penting bagi saya. Tapi, kenapa hampir seminggu baru saya ingat semula. Itu pun kira bagus kan? Daripada tak ingat langsung. Macam kawan saya. Dah bercerai pun!

"Okey, okey... Apa pentingnya hari Anniversary kepada kita" aku bertanya pada awek aku yang bertahi lalat separa hidup rapat di bawah lubang hidung kiri.

"Pentinglah. Sebab segalanya bermulanya. Mmm.." dia kata.

"Habis apa yang awak mahu?" aku bertanya pada awek aku yang bertahi lalat separa hidup rapat di bawah lubang hidung kiri.

"Dulu, saya minta durian." dia kata.

**
Imbasan permintaan Anniversary ketiga.

Pada hari itu, saya singgah di tepi jalan yang menuju ke rumah saya untuk membeli buah durian yang dijual di situ. Lalu saya menghampiri seorang penjual buah durian yang merupakan orang asli tempatan (saya agak berdasarkan slanganya).

Saya : "Bang harga durian ini sekilo berapa?"

Orang Asli : "yang ini.. sepopit sebiji"

Saya kebingungan mendengar jawapan dalam bahasa Orang Asli (kan saya dah kata) itu kerana dia tidak memahami berapa nilainya sepopit itu. Lalu saya buat-buat tahu dan cuba menawarnya.

Saya : "Bang.. Boleh kurang sikit tak"?

Orang Asli : "Boleh aje, nak kurang berapa?

Saya : "Lahupa.. boleh ya!"

Penjual orang asli itu kebingungan. Lalu bertanya pada saya.

Orang Asli : "Lahupa itu berapa?"

Saya : "Cakap dulu.. Sepopit itu berapa?"

**
Baiklah, untuk Anniversary kali ni, saya hadiahkan U (sebenarnya saya panggil sayang) bunga. Untuk bunga lebih tahan lama U bingkaikan sebagai kenangan ya (rujuk gambar bawah). Suka tak? Suka tak? Dia senyum sambil angguk-angguk. Sukalah tu maknanya.



Seiring dengan datangnya Ramadhan maafkanlah saya seadanya. Jika saya ada hutang dengan kalian tolong ingatkan saya. Kan saya ni pelupa orangnya.

No comments: