26.9.07

Santap bersahur

Jam loceng sudah dikunci kira-kira jam empat pagi. Maharaja mendengar jam betul-betul hampir di gegendang telinga beliau. Maharaja tersentak lalu bangkit dari beradu. Kemudian, Maharaja mengejutkan Maharani yang masih lagi beradu dengan penuh sopan dan tertib. Sanggul yang dipakainya masih tertancap dibalutan rambutnya yang panjang.

Maharani bangkit.

Wajahnya berserabut kerana rambutnya mengerbang. Sanggulnya terlucut. Sambil menggosok-gosak mata. Maharaja mengajak Maharani bersahur bersama.

Maharaja mempersilakan Maharani untuk santap bersahur. Maharaja tak panggil dayang-dayang. Maharaja layan sendiri. Bukan Maharaja kata diri Maharaja bagus. Tapi entah kenapa sahur pagi itu Maharaja cukup bersemangat waja. Selepas sahur Maharaja memerintahkan Maharani untuk sambung beradu. Biarkan Maharaja yang urus segala. Maharaja harap, Maharani bersyukur dapat hidup sebumbung dengan beliau kerana tak selalu Maharaja buat begini. Hampir-hampir Subuh, Maharaja dan Maharani mahu bersiram. Seawal jam lapan pagi Maharaja mahu bersemayam pula.

1 comment:

Unknown said...

tak berapa faham la...hehehe

ps: salam berkenalan

naem
[diariwpress.com]