18.9.07

"Macamana bunyi ikan?" "Ikan mana pandai bercakap."


"Tauke! Ini ikan apa nama?" saya.

"Ini ikan nama tiger fish. Halimau." Tauke itu.

"Wow! Cantik arrr. Bagi saya sebelas ekor." saya.

"Kenapa mau sebelas ekor?" Tauke itu.

"Entah. Koma. Oh ya, bagi saya makanan dia sekali ya." saya.

"Ini bagus bos, tada keruh air punya." Tauke itu.

***
Dua hari saya dah bela ikan harimau (tiger fish) yang berenang-renang cantik di dalam akuarium yang baru saya beli guna duit saya sendiri. Malam saya tengok. Siang saya jenguk. Tenang jiwa saya tengok ikan-ikan itu berenang dan bunyi deruan mesin oksigen mengeluarkan buih-buih. Suka saya betul. Suka betul saya. Tak makan dan tak minum pun tak apa. Saya rela. Masuk hari ketiga saya pulang dari kerja saya lihat kesebelasan ekor ikan saya dah timbul. Bukan mati cuma wal kojolol kapus tertonggeng. Nampak sangat saya tak pandai lagi membela ikan harimau. Mereka mati kerana makan terlalu gelojoh dan berebut-rebut yang diberi oleh saya. Kah kah kah, awek yang saya suka giler mentertawakan saya. bukan nak beri semangat langsung pada saya. Tapi tak apa. Saya tak kecewa.

Soalan kefahaman.
1. Apakah punca sebenar kematian ikan itu walaupun anti klorin sudah dimasukkan dan mesin oksigen sepanjang masa dihidupkan?
2. Adakah membela ikan hiasan merupakan hobi baru penulis selain menternak ikan air tawar?
3. Macamana bunyi ikan?

No comments: