21.4.07

Lagi kurang

Part 3

Sebelum masuk bilik mesyuarat, berjela-jela kami menulis nota panjang dan konotasi di kotak minda masing-masing. Sudahnya, tak sampai lima minit mesyuarat itu dah habis, cuma nak dengar kata setuju atau tak setuju! Lebih lama menunggu daripada bermesyuarat.

Sementalahan menunggu giliran untuk masuk ke bilik mesyuarat besar, mereka dikuarantinkan di bilik mesyuarat kecil. Di mana semua perunding dilantik ada di situ. Perunding sesama perunding berborak mengorek rahsia. Bukan mengorek kelopak.


"Kau tahu kenapa kita terpilih mendapat kajian ini berbanding perunding-perunding lain?"

"Tahu. Aku tahu. Salah satunya, cadangan kewangan kita yang paling mustahak. Dan paling terendah!"

"Jadi, kau letak berapa?"


"Oleh sebab kos siling kajian adalah RM1 juta. Kami bubuh dalam cadangan kewangan kami kurang lima posen lagi nak satu juta. Akhirnya kami dapat. Yeay!"

Rupa-rupanya, perunding lain menyalah tafsir mengenai harga siling perundingan yang tercatat dalam T.O.R yang ditulisnya begini :

"Kos siling bagi perunding adalah tidak melebihi RM 1 juta"

Ada dua interpetasi maksud ayat di atas mengikut pandangan perunding.
Satu,
Kos keseluruhan kajian perlu tidak melebihi RM 1 juta. Termasuklah kos perundingan (professional), kos sub perundingan (separa professional) dan kos imbuhan-balik.

Dua,

Kos perundingan tidak melebihi RM 1 juta belum dicampur dengan kos sub-perundingan dan kos imbuhan balik.

Akhirnya, empat yang tewas itu barangkali menginterpetasikan penyataan yang kedua. Ha ha ha.., maka mereka di tolak mentah-mentah kerana tidak faham arahan. Aduhai! Menyesalnya kami kerana tidak bubuh kurang lima sen hampir RM 1 juta. Kah kah kah...Dalam bisnes 'every sigle cents kena kira'

"Eh, kenapa korang dah pilih kami tapi korang masih nak tawar-menawar cadangan kewangan kami. Kan kami dah terpilih di antara lima yang tersenarai. Pilih sajalah... Kalau tidak, kita bincang terus dari awal masa nak buat cadangan kewangan." getus perunding itu.

Tahniah bagi yang terpilih.
RKK Rantau - ZMD Planning Consult
RKK Lembah Bio - Cerana Design

RTD Segamat - Peers Consult
RTD Alor Gajah - YD Planners
RTD Jasin - Integrated Geoplanning

Oh ya, bagi kalian yang punya latar belakang urban & regional planning atau town & regional planning bolehlah terus menghubungi aku kerana di pejabat aku memerlukan satu jawatan kosong merangkap kepada pembantu aku juga melicinkan perjalanan kajian. Lagi bagus kalau kau apply, kau adalah lelaki. Tapi, kalau kau hantar gadis yang rekahannya basah aku terima tanpa bangkangan dan kangkangan. Hahaha. Ingat! Mesti yang sudah berpengalaman tau! Lagi bagus kalau pandai operate Map Info. Soal gaji boleh dibincang. hantar saja resume ke trio3 AT stremyx DOT com. Atau terus hubungi di nombor talian : 03-5512 5578 attn : Saifuddin.


Sekian. Bahang RTD sudah bermula! Rasakan!.

1 comment:

Azhar Ahmad said...

Berapa tangga gajinya, di kawasan mana? Ada kawan tgh cari kerja, town planning dan dekat 5 tahun kerja.... Gaji ok tak? Lelaki lahhh