20.4.07

Menawar

Part 2

Dalam satu mesyuarat, pengerusi memainkan peranan penting untuk membuat keputusan dan mengawal suasana mesyuarat agar tidak menjadi bosan dan boring. Pengerusi ada kuasa mutlak untuk sama ada meneruskan, menyambung semula, memberhentikan dan sebagainya. Lebih-lebih lagi mesyuarat yang mencarut!

Pengerusi juga boleh buat sesuka hati dia nak kendalikan mesyuarat macamana. Asalkan ianya berjalan lancar dan disukai ramai. Tapi, di akhir mesyuarat perlu ada kata putuslah dari pengerusi jika mesyuarat itu tidak ditangguhkan.

Contohnya: "Baiklah, mesyuarat dah selesai pada hari ini. Saya dengan ini meluluskan laporan ini dengan sedikit pindaan yang perlu di hantar semula kepada urusetia dalam tempoh seminggu dari hari ini. Sekian, kita bersurai. Ada apa-apa soalan?"

Itu contoh. Pengerusi membuat keputusan sebelum meninggalkan mesyuarat. Tapi, kalau pengerusi rasa tak mau cakap begitu. Tak payahlah jadi pengerusi kalau tak ada satu ketetapan dan keputusan setalah bermesyuarat.

Tapi, dalam mesyuarat yang aku hadir kali ini. Pengerusi diperkotak-katikkan oleh ahli mesyuarat tingkap. Ketika pengerusi sedang bercakap dalam nada yang lemau, ada yang sedang berborak-borak, bermain-main, bertidur-tidur dan tak kurangnya juga keluar dari bilik mesyuarat menghisap rokok. Alahai! Pengerusi mesyuarat tak berkaliberlah!

Oh tidak! Bukan. Bukan! Sebenarnya pengerusi mesyuarat pada hari itu harus digantikan dengan orang yang duduk berhampiran dengannya yang lebih petah bercakap dan memberi pendapat yang bernas!

No comments: