23.6.16

Mengapa



Kasut dan jam tangan merupakan lambang peragaan lelaki maskulin sejati. Selain aksesori lain seperti topi, beg, gajet dan sebagainya. Kalau rupa sekacak mana sekalipun tetapi jam tangan dan kasut yang digayakan tidak padan. Maka lelaki berkenaan boleh dikategorikan sebagai lelaki biasa-biasa saja dan tidak 'outstanding'. Fuhhh.. sudah pastinya, kau tak jatuh pada kategori lelaki metroseksual. 

Kalau kau punya rupa kacak dan pakej yang lengkap dengan gaya urban yang memikat. Kau takkan pergi lagi di kedai kedai gunting rambut biasa atau kedai gunting rambut yang luarnya ada lampu warna-warni berpusing. Kau akan tuju ke salun kecantikan yang lebih menawarkan pakej yang lebih baik seperti khidmat mencuci rambut, mengurut bahu dan sebagainya. Sebagaimana disebut dalam teori hirarki Maslow. Kau takkan lepak lagi di kedai-kedai mamak, gerai-gerai biasa sebaliknya di Starbucks atau Kopitiam sambil membaca majalah Men's Vogue.

Kau mula membawa beg tangan lelaki ataupun 'manbag' ketika berjalan-jalan di kompleks membeli-belah atau ke mana saja. Beg tangan lelaki di sini bukanlah pouch kat pinggang yang macam orang selalu pakai ketika meniaga di pasar malam tu, sebaliknya beg tangan lelaki kulit atau campuran PU yang berjenama seperti Louis Vuitton, Guess, Checkers Collection, Georgio Armani dan sebagainya. 

Banyak lagi ciri-ciri lelaki maskulin metroseksual yang mungkin kau sendiri tidak sedar. Mungkin, kod praktis itu ada dalam diri kau. Jadi, kau dah mula berimaginasi bahawa kau lelaki idaman itu sebagaimana yang sering disajikan dalam telemovie atau drama Melayu yang disiarkan waktu dinihari menjelang Maghrib. Lalu, kau pun terpengaruh dan perasan kau akan diacu seperti itu. Kau rasa itulah paling ideal. Padahal, hakikat sebenarnya adalah sebaliknya. Pendapatan yang dah bekerja di mana-mana sektor sekalipun belum tentu dapat menikmati kemewahan unggul seperti yang digambarkan. Hadiah hari lahir sebuah kereta mewah misalnya. Anak Dato' dalam plot cerita misalnya juga.

Jadi, adakah kau rasa fesyen penting bagi kau? Kalau kau rasa penting dan dapat meningkatkan imej orang terhadap kau. Maka, silakan berbuat sesuatu. Paling kurang, kau berpenampilan kemas. Rambut disisir rapi. Pakaian tidak berkedut. Maka, untuk dunia penerbitan nama ahtok astakona dipilih dan diadaptasi. Sebaliknya dalam dunia fesyen dan butik nama ShaiHani Collections telah dipilih. Bagaimana pula dalam dunia cookies? Win!

#fesyen #kasut #maskulin #metroseksual #shaihani collections #bisnes #kasut #jamtangan #talipinggang


.

No comments: