6.6.16

Hebatnya Ujian Ramadhan (1)


Hebat sungguh ujian hari pertama bulan Ramadhan.

Asal bercakap je dikata marah. Asal bercakap je dikata marah. Jadi, aku memutuskan untuk diam. Sesungguhnya diam itu lebih baik daripada berkata-kata yang bukan-bukan.

Di sepanjang perjalanan pulang di sebelah petang, sana-sini kelihatan Bazar Ramadhan tumbuh bagai cendawan selepas hujan batu di negara sendiri. Walaupun harga barang dah naik mencanak melampaui purata tangga gaji minimum namun orang ramai tetap membeli beberapa bungkusan mengikut kenafsuan. Tanpa peduli. Aku pun mula tak faham.

Hajat di hati memang nak singgah. Tapi aku masih dapat kawal nafsu keBazaramadhanan. Kebetulan dapat pula teks daripada awek berbunyi begini :

"Abang, tak yah pergi Bazar. Ayang dah masak..
Kalau abang pergi jugak, masak abang!"

Kah kah kah!! Aku ketawa dalam perut kereta. Sambil memandu tanpa hirau kereta belakang berbaris panjang. Perut aku mula berkeroncong.

Hebat sungguh ujian hari pertama bulan Ramadhan.




.

No comments: