8.6.16

Hebatnya Ujian Ramadhan (3)


Waktu Maghrib hampir tiba. Sebelum tiba waktu berbuka, sempat lagi aku menelusuri barisan teks yang tertulis di whatsapp group yang dihantar oleh rakan-rakan kepada rakan-rakan. Banyak yang tak berfaedah pun daripada yang berfaedah. Okey, lupakan itu. Itu semua dunia..

Aku bingkas bangun. Lalu menuang serbuk tamar koko. Satu peket. Bungkusannya aku masukkan ke dalam plastik hitam. Campurkan air panas dalam cangkir. Kacau menggunakan sudu plastik bewarna putih. Sudu makan nasi bungkus bulan lalu. Aku kacau ikut arah jam. Aku letak di atas para cawan itu. Aromanya mula menusuk ke rongga hidung. Sekotak tamar aku capai yang masih belum dibuka, dimasukkan ke dalam telap lutsinar. Aku susun rapi. Memudahkan sesiapa saja mengambilnya.

Kedengaran azan Maghrib berkumandang. Aku duduk. Capai cangkir tadi. Capai telap berisi tamar. Aku menadah tangan. Berdoa berbuka puasa. Memakan sebiji tamar. Penuh tawadduk. Habis tamar. Aku meneguk air tamar koko. Dah, selesai iftar aku. Hari ini memang temanya tamar. Esok lusa barangkali bertemakan tepung pelita. Tak pasti!


.

No comments: