27.2.09

Perancang utama pakai jersi nombor 11

Baiklah. Gua sebelum ni ada bagitau bagaimana implikasi penukaran posisi dalam barisan pemain boleh menjejaskan mutu permainan bola sepak negara kita. Negara Malaysia yang kita cintai ini. Seterusnya, implikasi ini menjejaskan permainan bola sepak negara lalu merosot sedikit demi sedikit. Meluat. Lalu barai terburai.

La ni, gua nak sentuh pasal pemain yang bertindak sebagai perancang utama dalam permainan. Ya, sangat perlu seorang pemain bertindak sebagai perancang utama. Jurulatih harus peka dalam hal ini. Ya, perancang utama dalam percaturan ini, jurulatih tak boleh memandang lekeh. Harus memandang serius. Jangan serius dengan memandang gender. Kerana perancang utama, dia ada kemahiran analitikal, berfikir secara kritis, pengatur strategi, stamina yang tinggi dan sangat agresif. Selalunya perancang utama pakai jersi nombor 8. Kadang-kadang nombor 9. Kadang-kadang nombor 11. Bergantung kepada satu-satu pasukanlah.

Jurulatih! Dengar sini baik-baik. Gua bukan nak provok mana-mana pihak. Gua pun bukan nak membidas arahan jurulatih. Tapi, barang diingat, perancang utama dalam permainan hang tak boleh main letak je, ikut mana hang suka. Lokasi yang paling strategik patut hang letak di wilayah tengah. Bukan di tengah-tengah dalam wilayah timur. Nampak tak perbezaan lokasi tu. Lakasi di atas kertas dengan lokasi realiti tak sama jaraknya tau. Ia memberi implikasi yang besar. Kalau hang jadi jurulatih bola jaring bolehlah buat lagu tu. Sebab, dalam permainan bola jaring setiap pemain boleh hang tukar-tukar mengikut kecantikan paras rupa. Kalau paras rupa cantik macam bidadari sikit maka posisi yang paling sesuai adalah bahagian shooter. Ini kalau ikut hang la. Gua tak tau apa-apa. Supaya apabila pemain itu mahu mencuba memasukkan bola dalam jaring, semua dapat tonton bahagian ketiak pemain yang bolen. Untuk melalaikan pihak lawan. Ini taktik kotor coach! Okey, berbalik kepada percaturan tadi. Jika, percaturan ini hang tersilap. Pemain yang bertindak sebagai perancang utama tadi ini boleh hilang stamina, otak jadi beku, fikiran boleh tak fokus, kemahiran sedikit demi sedikit akan luput. Silap-silap boleh kena batu karang yang pastinya akan diwajibkan melalui pembedahan oleh hospital kerajaan. Fikirkan baik-baik jurulatih. Itu kalau kena itu, ada kes pulak sampai kentut berdarah. Hah, bahaya tu. Jadi, apa justifikasi hang meletak seorang pemain itu di posisinya dan pada kedudukannya secara selesa.

Ada seorang pemain minta posisi penyerang, hang tolak rayuannya bulat-bulat. Entah apa alasan hang pemain itu pun masih tercari-cari. Sedangkan hang sendiri bagi alasan pemain itu harus menimba pengalaman. Tapi, hang tak tahu masalah sebenar pemain itu yang gatal pelir telur ka. Wo wo wo! Dalam masa yang sama, hang jadi jurulatih kepada permain bola jaring Kelab G. Boleh pulak hang pertimbangkan penukaran posisi dari posisi sayap kanan ke posisi tengah. Dari posisi tengah ke sayap kiri. Suka hati hang je. Apa kes jurulatih!? Ini boleh melibatkan kes mahkamah untuk dibawa ke Lembaga Rayuan di mana ada individu yang terkilan terhadap permohonannya di bawah Akta 172. Ini yang mendatangkan marah rakyat.


.

No comments: