5.9.08

Bulan Ramadhan Memang Menguji Keimanan Kita

Situasi I

Kau dan awek ke bazaar Ramadhan. Mau beli roti John. Asal Ramdhan datang je beli roti John. Asal Ramadhan datang je Roti John. Tapi, memang menguji kesabaran betul la. Beratur panjang nak mampos. Beratur punya beratur. Tak gerak-gerak. Kemudian. Awek kau tak sabar. Sebab dia adalah orang yang ke seratus lapan puluh.
"Afsal kuar baris?"
"Ada orang depan beli roti John seribu.."
"Sabar je la..."

Situasi II

Di Bazar Ramadhan. Kau bukan terpandang juadah je. Selain juadah aneka ragam. Nasi lemak, kuih pau, air cincau, karipap dan sebagainya. Ada juga buah, tungking, perut, babat yang betul-betul terbayang di depan mata kau. Secara live. Tak dijual. For display only. Jadi, kau tak perlu mengusap dada. Atau menyebut astagfirullahalazim. Masa inilah ia menjadi aset bagi kau untuk menguji kertas litmus biru bertukar merah.

Situasi III

Kau balik rumah. Anak kau mau minta dukung je. Tak mau turun langsung! Kalau kau turunkan dia merengek. Rengekan dia bukan perlahan. Kuat. Dan kau rasa nak pelempang. Tapi, kau harus sedar. Bulan ramadhan ujiannya lebih besar. Bukan setakat mengajar untuk menahan pelempang. Juga mengajar anak bersyukur dengan apa yang ada.

Situasi IV

Kau tak ambil peluang Ramadhan. Kemudian. Ia datang dan pergi begitu saja. Sedangkan kau sudah berniat mahu buat itu ini yang baik-baik. Kau niat saja pun sudah mendapat sepuluh ganjaran. Seharusnya kau meminta maaf kepada semua orang. Termasuk kepada SWM yang malas nak kutip sampah. Kebersihan itu kan sebahagian dari iman. Keimanan kita sangat teruji

.

5 comments:

Lily Abdullah said...

Selamat berpuasa a tok. Moga ada sabar dan berkat AMIN!

kamar hati said...

salam ramadhan al mubarak...
semoga beroleh keberkatan yang hakiki...

banyak2 bersabar ye... (",)

Adexx Boxx said...

banyak sungguh godaan dan cabaran...
memang pakat2 bertarung la....

cikgooden said...

sama sama bersabar la tok...aku cuma tak sabaq pasal tal wasap!...nak kata tak berblog...aisey...takleh tahan la...kata nak berenti sat..ada la sari..
ha ha ha ha

jagoan said...

WL,
assabru minal iman

kamarhati,
iye. Sabar yang banyak

PKP,
banyaaaaaakk

cikgooden,
Haha!