16.4.08

Hujan-hujan begini

Suasana kedinginan menggigit-gigit liang roma kulit yang mulus. Hujan renyai-renyai di luar sana meratak bumbung rumah. Sesekali kuat, sesekali berderu bagai angin lalu. Kipas siling dah lama berpusing tak henti-henti sedari tadi. Kesejukan dua kali ganda menyengat hasilnya. Lapar pula membungkam seisi rumah bandar (town house) yang ada di situ. Barangkali. Kebetulan pula nasi sedang ditanak. Wo oh! Ada ikan terubuk masin di dalam perut peti ais. Sedap juga kalau digoreng berlada. Lebihan kuah kari kepala ikan bawal masih ada. Boleh diperhangat. Tapi kepala ikan bawal dah lesap semalam. Boleh juga dihirup dibuat kuah.

Di meja makan yang boleh memuatkan enam orang. Lapan orang kalau duduk berhimpit. Dua belas orang kalau duduk bertindan. Hidangan makan malam sudah tersaji. Sal baru selesai menghidang ubi kentang yang dibuat sup. Sup kentang namanya. Potong kentang. Campak dalam rebusan sup. Masukkan sedikit garam secukup rasa. Tunggu sehingga kentang empuk dan sup mendidih. Taraaaa! Siaplah. Kelihatan rebakan asap stim yang berterbangan dari mangkuk tanpa mengeluarkan sebarang aroma. Alahai, sedap tu hujan-hujan begini. Ditambah pula dengan kuah kari kepala ikan yang jika disimbah di atas nasi yang hangat. Aduhai, sedap tak terperi. Lawan ikan terubuk masin pulak tu. Pergh! Rom sedari tadi menikmati juadah itu dengan khusyuk. Sudah tambah dua tiga kali. Memang kebiasaannya begitu, jika Sal yang masak dia tambah dua tiga kali.

Rom bukan pelahap. Rom juga bukan jenis yang kuat makan. Rom tak suka membazir. Jauh sekali Rom tamak haloba seperti anjing dan bayang-bayang. Daripada dibuang lebih baik Rom habiskan. Getus hatinya.

"Bang, dah habis ke kuah kari kepala ikan?" Sal

"Daripada membazir! Elok abang habiskan!" Rom

"Masalahnya, saya belum makan...!" Sal

"Ayah..! Amboi-amboi...!" Fiqah Afara, anak sulung mereka bersuara sambil mencekak pinggang. Sementara anak bongsu mereka berkata pa pa pa! nak! nak! nak!

No comments: