29.1.08

Minum petang


Untuk pengetahuan kalian, saya tak pernah minum petang di kala waktu pejabat. Saya juga tak pernah ambil rasuah. Kalau kawan ajak saya minum petang sekalipun, saya tolak mentah-mentah. Kerana apa? Kerana waktu pejabat saya adalah waktu bekerja bukan untuk minum petang. Sekali tu, saya minum petang. Maksud saya, luar waktu pejabat. Sedap pulak rasanya. Ermmm..., memang sedap beb.

Begitulah dalam hidup. Kalau kita selalu buat benda yang sama tak terasa nikmatnya kan. Jika kita sekali-sekali buat. Nikmatnya lain sungguh. Luar biasa nikmat. Contohnya, kalian hari-hari ke pejabat menguruskan pelan-pelan yang diberi oleh klien dan klien punya klien dan klien punya klien punya klien. Tiap-tiap hari kalian hanya buat itu saja. Bukan kalian bodoh tapi kalian ada rasa tanggungjawab sebagaimana yang diperintahkan. Ha ha! Dari sebulan membawa ke sepuluh bulan dan membawa ke sepuluh tahun. Tentu kalian bosan kan? Apa kata kalian buat kerja lain dari rutin biasa yang kalian buat selama ini. Kalian buat networking komputer ka, susun meja pejabat ka, cat pejabat ka, telefon awek/ bini ka, berniaga ka. Argh! Kalian buatlah apa kalian nak buat. Lagi best kalau kalian hantar bisnes kad kalian dengan kirim kepada orang lain untuk dititipkan di atas meja kepada orang yang mahu dikirimkan. Orang yang mengirim dan orang yang disuruh kirim tidak menyampaikan sebarang pesan kepada penerima. Konon-konon surprise lah. Boleh juga buat begitu kan.

Kemudian penerima berkata "Whoah! ada tiga keping bisnes kad terselit di celah-celah buku di atas meja saya. Brengsek!"

Penerima yang kedua pun kata begitu. Tentu bosan kan? Kosong.

No comments: