10.1.08

Hidup ini satu pengulangan kan? Satu.

Dulu. Pernah. Aku cerita. Dulu. Cikgu Ahmad pandai buat magis. Sungguh! Dalam kelas 6 Teratai.

"Iye ke? Tipulah..." kata mereka.

Hari ini. Meja astakona. Aku cerita lagi. Cikgu Ahmad yang dulu memang pandai buat magis. Sungguh. Dalam kelas, dia baling sehelai kertas tersangkut atas kipas siling yang berpusing. Patutnya melayang kan? Waaahhh... budak kelas melopong. Takjub.

Pembaris kuning panjang yang dia patahkan. Bercantum semula apabila dia keluar kelas. Tiada kesan gam gajah. Waaahhh..., budak kelas melopong. Takjub.

"Iye ke? Tipulah..." kata mereka lagi.

Cikgu Ahmad pernah. Ya, pernah kasi hilang telinga budak pompuan tau. Sebelah. Cuping sebelah kiri. Balik pakai tudung, nasib baik mak tak nampak. Esok, pergi balik sekolah ada balik cuping telinganya. Waaahhh.., budak kelas semakin hairan. Takjub. Aku berceritera.

"Iye ke? Tipulah... Tambah ceritalah tu.." kata mereka.

Sakitnya hati kita apabila kita bercerita benar, orang pula tidak mempercayainya kebenaran ceritera kita. Sayangnya, tiada saksi aku tampilkan ketika itu. "Kalau tak percaya tanyalah kawan aku sekelas dulu..." Aku. Alahai..., alangkah baiknya kalau ada Cikgu Ahmad ketika itu. Boleh dia hilangkan cuping telinga mereka.

Bukan kelas 6 Teratai je. Kelas sebelah. 6 Cempaka pun begitu. Bakul sampah. Ada sampah kering. Cikgu Ahmad letak atas meja. Sampah tidak berterabur. Sebaliknya, bakul sampah bergelimpangan. Setelah diketis Cikgu Ahmad dengan tangan. Waarghhh.., kata budak-budak kelas itu. Takjub!

"Memanglah.. Sampah tu dalam plastik sampah yang diikat. Ekekek" Senz. Persis buah avokado bentuk paras rupanya.

"Tu budak darjah 6. Kau ingat kami darjah 6 ke?!" Izah. Persis pohon api-api tingginya.

Hidup ini satu pengulangan kan. Dah ulang, kita tambah, kan? Tambah baik ke tambah buruk ke, boleh kan? Hidup perlu anjakan paradigma. Alahai, hidup adalah sejarah panjang yang berulang-ulang acapkali.

Untuk menghidupkan suasana sepi kami. Aku cerita magis Cikgu Ahmad delapan puluh ratus kali pada awek aku.

"Dah banyak kali rasanya abang cerita benda ni.."

"Ooo ye ke?"

~SELAMAT MENYAMBUT MAAL HIJRAH 1429~
___
Kata hari ini.
Artikulasi : Cara atau menyebut bunyi atau kata dengan jelas.
Lawatan sambil belajar.
BALINGlah

No comments: