21.3.07

Hentakan di lubang

Pada waktu malam, aku tak berapa nampak sangat lubang di permukaan jalan di negara kita kerana turapannya gelap. Walaupun kerja-kerja penyelengaraan dan penurapan dilakukan acapkali oleh agensi yang bertanggungjawab namun lubang dan lopak tetap ada sana-sini. Tapi, walau gelap macam mana sekalipun aku tetap nampak lubang yang satu lagi tu. Ha ha ha.

Bercerita mengenai lubang di jalan raya, memang aku geram sungguh! Pernah sekali aku melanggar lubang ketika menunggang motosikal. Lubangnya kecil, tapi punyalah dalam. Jalan becak, lubang tu dipenuhi air dan lopak ketika itu. Kufikirkan permukaannya rata, tapi sebaliknya. Sudahnya, tayar motosikal terjelepok dengan hentakan bunyi yang kuat. Rim jadi bengkok dan lidinya tercabut-cabut bertaburan. Nasib baik aku tak terpelanting dari motosikal cabuk tu yang berkelajuan seratus kilometer sejam. Aku pulang di malam hari dengan bunyi kelantang keletung membentuk alunan irama muzik di jalanan.

Kali ini, di MRR II, entah di kilometer berapa aku tak ambil pusing. Ada lubang taklah berapa besar tapi dalamnya hanya sport rim tu je yang tahu. Dengan hentakan yang kuat aku dapat rasakan seolah-olah tayar kereta aku bocor. Tapi, tiada apa terjadi pada hemat aku, maka aku teruskan saja perjalanan membelah angin malam yang dingin di luar. Sudahnya, tiga hari selepas itu, ada benjolan dan ketulan besar di tepi tayar keretaku. Itupun aku perasan apabila mengada-ngada hendak mengepam tayar kereta. Aduh! Tayar sudah rosak. Pasti rim ada sedikit bengkok. Atau setidak-tidaknya fikiran aku yang melengkok nak menyelok wang di poket yang keronyok.


Soalan objektif. Apakah faktor keadaan ini berlaku
a) Aku memandu terlalu laju sehingga tak sempat mahu mengelak lubang.
b) Jalanraya di tanah air kita memang teruk dan banyak lubang.
c) Tayar buatan Malaysia memang tak tahan lasak.
d) Memang sudah ditakdirkan untuk melanggar lubang.
e) Kesemua di atas.

Jawapan yang betul akan menerima, sebiji tayar GoodYear buatan Malaysia 750/R50 untuk dijadikan penanaman pokok sebagai landskap di rumah kediaman anda.

Jadi, aku dapat pelajari bahawa jangan sesekali kita menyangka lubang yang kecil itu kurang impaknya berbanding lubang yang besar. Biasanya, lubang yang kecil itu dalam. Tapi, ada juga lubang yang besar itu dalam. Ada air yang banyak. Mulalah kau berfikir yang bukan-bukan. Lubang perigilah. Awas! Lubang di jalanraya tanah air kita sangat menyakitkan bila terhentak walaupun kau menaiki kereta Mercedez Kompressor.

No comments: