20.3.07

Bermalam-malam

Malam aku tak seperti malam-malam sebelum ini dapat tidur dengan lena dan berdengkur krooh... krooh...krrrooh dengan alunan irama tersendiri. Malam-malam sejak kebelakangan ini aku sukar mahu melelapkan mata. Kenapa ya? Sabar ajelah. Satu malam, aku tidur. Pukul dua pagi aku terjaga kerana aku merasakan ada seekor lipas datang merayap di kakiku lalu dia menggigit kakiku yang tak bercagu itu.

"Hoii. Sakitlah!" Aku bingkas bangun lalu menguis lipas itu jauh ke sudut dinding ruang tamu.
Aku sambung tidur semula kerana mata tak boleh nak celik.

Jam empat pagi, sekali lagi lipas datang menyilinap masuk dalam bajuku. Aku tak pasti lipas yang sama atau yang lain. Aku pula kurang periksa lipas itu lipas jantan atau betina. Sesungutnya aku terasa sangat tajam menyucuk-nyucuk tubuhku. Geli aku.

"Ishh. Pergi kau! Aku tak kacau kau tau! Tolonglah!" Lipas itu mencicit menyelinap masuk mencari tempat persembunyian. Aku bukannya takut pada lipas. Tapi aku geli.

Alahai! Beginilah malam-malamku diganggu sang lipas busuk kerana teman berseketiduran pulang ke kampung halaman untuk membersihkan laman rumah sementara menunggu kelahiran orang baru.

Pap! Terlupa aku. Ada makanan yang tidak di kemas sebelum aku tidur. Cuai betul aku.

Oh ya, aku pulang dulu ya kerana sudah berjanji dengan orang kampung untuk menjenguk mereka. Malu juga rasanya pulang dengan tangan kosong. Sudahnya, aku bawakan buah untuk mereka. Buah yang disalut skrotum.

P/s: Tikar buluh yang dipesan oleh maharaniku akan dijadikan hadiah untuk mereka di kampung.

1 comment:

Azhar Ahmad said...

Lipas itu perlukan kasih sayangmu.....