21.7.06

Rosak

Man... O.. Mann.. Aku jumpa anak kau hisap rokok tadi
Kat mana?
Bawah jambatan. Dengan kawan dia. Apa dia tak sekolah ke?
Betul ke?
Iye. Aku lum buta lagi ni. Masih lengkap pakaian seragam sekolah dengan kawan dia.
Pukul berapa?
Kira-kira jam 9 pagi. Aku balik dari pasar. Tadi.
Arrggh toksah sibuklah Sop. Tahulah aku nak ajar anak aku.

Kau nak tahu Kiah.
Apadia Ton?
Si Imah tu dah berbadan dua.
Iye ke Kiah? Berapa bulan dah?
Isssh. Takkanlah tak tahu Ton oii. Nak masuk tiga bulan dah.
Uiks. Kiah, sekarang bulan tiga kan?
Ha’ah. Kenapa Ton?
Maknanya dia buat projek awal tahunlah ye. Aku rasalah kan. Masa sambut tahun baru tu agaknya ye Kiah.
Mana kau tahu Ton?
Aku tahulah sebab suami aku kerja kat Majlis. Habis sambutan tahun baru, esoknya banyak dia jumpa kondom terpakai bila dia sapu sampah di DATARAN. Ada macam bentuk, saiz, warna dan rasa. Mmmm...

Dua hari kemudian.
Nenek, nenek. Semalam Tok kata dia jumpa kondom. Ondom tu apa Nek?
Mmm. budak ni (menjengkelkan mata sambil cari ide nak menipu cucunya).
Kondom tu apa Nek?
Ooooh. Kondom tu topi keledar.
Ooooh. Baru Aiman tahu.


Aiman, apsal hari ni kau tak sekolah?
Hari ni cuti mak.
Cuti apa? Cuti kepala hotak kau... Apa nak jadi kau ni hah?
Superman. Mmm jadi Superman mak.
Astaghfirullah al azim
Mmmph... Aiman tak kisah!
Dah, kalau tak nak sekolah pi ikut Tok kau pi kebun.

Di daun pintu. Menjenguk keluar.

Tok, nak pi kebun ke?
Ha’ah. Cepat kalau nak ikut.
Okey. Eh.. Tok tak pakai kondom ke.
Pap! (Tok tepuk dahi). Rosak budak ni (dalam hati)

Salleh. Jom malam ni kita pi surau. Lepas maghrib ada ceramah
Hah! Surau. Ye lah kalau aku sempat. Aku tengah sibuk sekarang ni.
Aiiik. Hari-hari sibuk, sampai takde masa nak pi surau.
Sibuk sekarang ni. Banyak kenderaan rosak yang belum dibaiki lagi kat bengkel tu.
Takpelah kalau sibuk baiki benda rosak. Tapi kalau jiwa dan hati kau dah rosak. Susah pulak nanti.

Semalam, jiran sebelah membebel. Katanya banyak jalan rosak. Banyak lubang. Tidak ditampal dengan segera. Penduduk dah buat aduan pun masih juga tidak dibaiki lagi jalan tersebut. Yang lebih parah katanya di situ pernah berlaku kemalangan. Penunggang motosikal akibat terperodok (eh betul ke perkataan ni) di lubang tersebut. Depan simpang tu plak. Simpang empat. Lampu isyarat rosak. Katanya. Bukan katanya. Ada tulis kat lampu isyarat tu. Sebarang kerosakan sila hubungi di talian bla bla bla. Semua pengguna jalan raya bising. Akibat dua kerosakan ini. Berapa ramai yang bising remaja dan belia kita rosak akibat dadah? Berapa ramai yang bising sebahagian muda-mudi kita dah rosak akhlaknya?

No comments: