5.7.06

Intro keperluan syarat-syarat teknikal bagi KM

Permohonan Kelulusan Perancangan atau Kebenaran Merancang (KM) menjadi syarat utama dalam mendapatkan kelulusan perancangan daripada Pihak Berkuasa Perancang Tempatan (PBPT) sebelum sesuatu pemajuan dapat dijalankan. Masih terdapat PBPT yang belum menggunapakai sepenuhnya kaedah KM dalam memberi kelulusan perancangan, terutamanya bagi PBPT yang tidak mempunyai Pegawai Perancang dan kapabiliti dalam melaksanakannya. Oleh yang demikian, pada masa akan datang semua PBPT di Semenanjung Malaysia perlu menggunapakai Kebenaran Merancang seperti yang termaktub dalam keperluan Akta Perancangan Bandar dan Desa 1976 (Akta 172).

Pada umumnya, setiap PBPT di setiap negeri mempunyai syarat-syarat keperluan teknikal dan tatacara yang tersendiri dalam memproses Kebenaran Merancang. Walau bagaimanapun, prosedur yang dilaksanakan pada dasarnya adalah mengikut peruntukan dalam Akta Perancangan Bandar dan Desa 1976 (Akta 172) yang telah dikuatkuasakan. Bagi Jabatan-Jabatan Teknikal yang terlibat juga, mereka mempunyai keperluan-keperluan teknikal bagi permohonan Kebenaran Merancang mengikut akta, dasar dan pekeliling sedia ada di Jabatan Teknikal berkenaan. Persoalannya adakah hal ini selaras dan seragam?

Sebelum laporan ini mengupas lebih lanjut lagi. Lebih relevan jika maksud kebenaran merancang diutarakan terlebih dahulu. ‘Kebenaran Merancang’ bermaksud kebenaran yang diberi, dengan atau tanpa syarat, untuk menjalankan pemajuan (seksyen 2 Akta 172). Pada amnya Kebenaran Merancang (KM) boleh ditafsirkan sebagai satu prosedur di mana pemohon dikehendaki mengemukakan pelan susun atur (layout plan) kepada pihak PBPT untuk mendapatkan kelulusan merancang sebelum memulakan sebarang pemajuan di atas tanahnya. Permohonan KM ini dibuat setelah mendapat kelulusan ubah jenis kegunaan tanah dari Pihakberkuasa Negeri (PBN) yang mana ia adalah sebelum proses pelan bangunan diteruskan.

Isu utamanya adalah dari segi ketidakseragaman dalam prosedur (amalan) dan keperluan-keperluan teknikal untuk mendapatkan kelulusan perancangan di antara PBPT di Semenanjung Malaysia telah memberi inisiatif kepada Jabatan Perancangan Bandar dan Desa (JPBD) Semenanjung Malaysia untuk menyediakan Kaedah-kaedah Kategori Syarat-syarat Teknikal Kebenaran Merancang yang bertujuan untuk menyeragamkan keperluan-keperluan teknikal bagi permohonan Kebenaran Merancang di antara PBPT.

Oleh yang demikian, Laporan ini akan mengupas, menganalisis dan mengenalpasti keperluan-keperluan teknikal untuk permohonan Kebenaran Merancang yang diamalkan oleh PBPT dan Jabatan Teknikal yang terpilih sebagai rujukan dan kajian kes. Juga mengenalpasti isu yang dihadapi oleh PBPT dan Jabatan Teknikal berkaitan keperluan syarat-syarat teknikal bagi Kebenaran Merancang.

1 comment:

Anonymous said...

Hallo I absolutely adore your site. You have beautiful graphics I have ever seen.
»