12.7.06

Lebih makan, jangan kurang ajar

Taklimat di depan. Aku duduk di barisan tengah. Hilang focus ni. Apa guna ada laptop. Mulakan apa yang patut. Gerakkan jari jemari dan menari-menari di atas papan kekunci. Taklimat cuma berkisar bagaimana mahu memasukkan data dalam program yang dibangunkan. Bukan susah. Jangan cuba kurang ajar.

Pagi tadi lewat jam lima pagi. Bilik hotel gelap-gelita. Ada gangguan. Penghuni sebelah terjerit-jerit dan terpekik terlolong. Adui. Mengejutkan aku subuh. Dalam kerabaan. Mujur. Mujur kau jerit. Tapi jerit kau bingitkan telinga aku. Tolonglah diam dan bertenang. Aku tahu suasana dah gelap. Bukankah gelap lagi bagus. Apa kau nak takut. Esok pun dalam kubur kau bergelap kecuali orang-orang yang beriman.

Hei, duit kau aku dah masukkan. Hah, cubalah semak. Fuh, cepat kau bertindak. Ok. Duit dah masuk, bila nak bayar. Dalam tu maksudnya. Aku tergelak. Baru dimasuk tanya bila nak bayar. Gurau saja. Bila ada kau bayarlah. Syukur. Pagi ni juga aku akan langsaikan duit penyertaan penulis.

Nak ke tak nak ke nak ke tak nak. Kerana apa? Takkan aku nak ikut orang. Aku kena iku diri aku. Cara aku sendiri. Tapi ayat ini mematahkan kata aku dan menghidupkan semangat aku. Hei, lepas ni dah boleh makan. Biarlah terlebih makan. Janganlah terkurang ajar.

Ramai lagi belum bayar. Cetak di Petaling Jaya. Promosi seluruh Malaya. InsyaAllah.

No comments: