SYARAT-SYARAT DAN PERATURAN PERTANDINGAN KAROM BERPASUKAN
1.0
PERATURAN AM
1.1 Pertandingan ini akan dijalankan mengikut undang-undang Persatuan
Karom Malaysia (KAROMAS).
1.2 Jika timbul
perselisihan penafsiran, undang-undang semasa akan digunapakai.
1.3 Sebarang kejadian
dan perselisihan akan diputuskan berdasarkan kepada:
1.3.1 Sebarang
kejadian perkara-perkara bukan teknikal akan diputuskan oleh Jawatankuasa Pengelola.
1.3.2 Sebarang perselisihan teknikal akan diputuskan oleh Jawatankuasa Teknikal
dan Pertandingan berasaskan kepada undang-undang Persatuan
Karom Malaysia (KAROMAS).
1.4 Selain
daripada peraturan di atas, Jawatankuasa Teknikal dan Pertandingan adalah berhak meminda/mengadakan peraturan-peraturan tambahan, selaras dengan matlamat
penganjuran acara ini.
1.5 Mematuhi Peraturan Am Sukan Dalaman
Perancangan Bandar dan Desa Malaysia Pejabat Projek Zon Selatan (SUPERBZS) 2022
1.6 Semua keputusan yang dibuat oleh Jawatankuasa Teknikal dan Pertandingan adalah
MUKTAMAD.
2.0 PERALATAN; BOARD / PAPAN KAROM, BUAH DAN
STRIKER
2.1 Ukuran papan karom yang digunapakai adalah 29’
x 29”.
2.2 Permukaan papan karom bukan daripada jenis
yang berkilat.
2.3 9 Biji buah putih, 9 biji buah hitam dan
1 biji buah merah.
2.4 Semasa
permainan, sekiranya terdapat buah yang terpelanting keluar, buah tersebut
mestilah diletakkan di bulatan merah tengah. Jika terdapat buah lain di tengah
bulatan merah, buah yang terpelanting mestilah diletakkan di atas buah yang
sedia ada.
2.5 Cara
meletakkan buah yang terpelanting tersebut hendaklah dilakukan oleh Pengadil
bertugas.
2.6 Buah
karom keluar dan meniti di atas bingkai lalu jatuh semula ke dalam permukaan board dikira masih dalam permainan.
2.7 Sekiranya
buah itu masuk ke dalam poket ia masih dikira dalam permainan.
2.8 Striker tidak boleh diletakkan benda bagi
menambah berat timbangan kecuali sebagai tanda dengan syarat mendapat kebenaran
daripada Pengadil/Penganjur Pertandingan.
2.9 Ukuran
Striker mesti boleh masuk ke empat-empat poket melalui permukaan board.
2.10 Pemain dibenarkan menggunakan striker
sendiri perlu dipersetujui oleh pengadil dan pasukan lawan.
2.11 Ujian STRIKER tidak dibenarkan
semasa permaianan sedang berlangsung.
3.0
MEMBUAT PUKULAN
3.1 Hanya
pergelangan tangan dibenarkan berada di atas bingkai tetapi tidak memasuki
permukaan board.
3.2 Siku atau badan tidak boleh melebihi UFUK ketika membuat
pukulan.
3.3 Bila menggunakan bulatan UFUK (FULL MOON) pemain mestilah menutupi bulatan penuh (FULL MOON) dan tidak menyentuhi garisan
anak panah (ARROW)
3.5 Kerusi tempat duduk tidak boleh dialihkan semasa membuat
pukulan.
3.6 Pemain diberi had masa selama 30 saat untuk membuat pukulan
jika melebihi masa tersebut pemain akan kehilangan giliran.
3.7 Cara bermain dinamakan “SABOTAJ” atau
mematikan buah lawan secara terus dan sebaliknya
5.0 HAL
STRIKER
5.1 Jika
Striker masuk poket sedangkan buah
pemain masih maksima Sembilan (9) biji maka tiada denda dikenakan.
5.2 Denda
dua (2) biji dan giliran masih diteruskan sekiranya memasukkan buah dan striker serentak ke dalam poket kecuali
buah yang terakhir. Jika ia berlaku pada buah terakhir maka kemenangan diberikan. Kelebihan akan diberikan kepada pemain
yang membuat pukulan.
5.3 Denda
satu (1) biji dan hilang giliran jika memukul buah yang sedia ada MATI dengan
tiada “connection”.
5.4 Buah
denda hendaklah diletakkan oleh pihak lawan atau pengadil dalam ruang bulan
merah tetapi tidak di tengah bulatan merah. Jarak meletak buah DENDA adalah sekadar tidak menyentuhi
buah lain yang sedia ada di ruang tengah.
5.5 Ketika
pemain membuat pukulan didapati STRIKER nya terlepas tetapi tidak
melebihi DUA (2) GARISAN UFUK ia
diberi peluang sekali lagi ulangan untuk gilirannya.
6.0 PELAKSANAAN
PERMAINAN
6.1 Cara
permainan adalah dengan hanya memasukkan kesemua
buah putih (9 biji) dan buah hitam
(9 biji) bagi pasukan masing-masing. Buah MERAH akan dikeluarkan sebaik selepas pecah buah dibuat.
6.2 Pasukan
yang mana terdahulu habis memasukkan kesemua
buah (9 biji) bagi pasukannya akan dikira sebagai Pemenang perlawanan.
6.3 Pengunaan
Powder
karom dibenarkan semasa perlawanan dijalankan dengan persetujuan pihak
lawan.
6.4 Pemain tidak dibenarkan meniup buah semasa permainan sedang
berlangsung.
6.5 Pemain
tidak dibenarkan menukarkan buah kecuali buah itu terpelanting keluar dari
permukaan board.
6.6 Buah
atau Set yang ada di dalam permainan
tidak boleh disentuh atau diubah daripada tempat asal kecuali Pengadil sahaja
yang berhak membuat begitu atas sebab-sebab tertentu.
6.7 Jawatankuasa
Pertandingan berhak menentukan dan meminda sebarang SYARAT/UNDANG-UNDANG/PERATURAN KAROM, maka keputusan akan dirujuk
kepada Jemaah Pengadil yang mana keputusan adalah MUKTAMAD.
7.0 HAD
MASA PERMAINAN
7.1 Tiada
had masa pada setiap set bagi semua acara.
7.2 Buah
merah akan dikeluarkan oleh Pengadil
selepas pecahan pertama dimulakan bagi setiap permainan.
7.3 Mana-mana
pemain yang memasukkan buah karom ke dalam poket dan habis dahulu dikira
sebagai pemenang.
7.4 Permainan
dilangsungkan dalam best of 2 set. Pemain akan bermain 2 set. Jika seri, pusingan tie break dilakukan untuk menentukan
pemenang.
8.0 DISIPLIN PARA PEMAIN
8.1 Pemain
adalah dilarang makan, minum dan merokok semasa perlawanan sedang berlangsung.
8.2 Pemain
tidak dibenarkan menganggu pihak lawan semasa membuat pukulan.
8.3 Pemain
tidak dibenarkan berdiri/meninggalkan tempat duduknya semasa pihak lawan sedang
membuat pukulan, begitu juga pemain sendiri tidak dibenarkan berbuat demikian
dalam bentuk apa jua keadaan dan tujuan tanpa kebenaran Pengadil.
8.4 Pemain
mestilah mengikut arahan Pengadil.
8.5 Pemain
dilarang berbincang semasa lawan membuat pukulan bagi acara bergu tanpa
keizinan Pengadil.
8.6 Tunjuk
ajar dari penyokong adalah dilarang.
8.7 DENDA akan dikenakan kepada
pemain-pemain yang melakukan setiap kesalahan. Kesalahan Pertama Amaran dan kesalahan kedua adalah DENDA satu (1) biji buah ditambah dan begitulah seterusnya.
9.0
FORMAT DAN SYARAT PENYERTAAN
9.1 Pertandingan untuk kejohanan
ini ada acara bergu bagi setiap kategori yang dijalankan secara Round Robbin.
9.2 Setiap pasukan dibahagikan
kepada 3 kategori, iaitu :
-
Beregu Lelaki Terbuka
-
Beregu Perempuan Terbuka
-
Beregu Campuran (L&P)
Terbuka
9.3 Markah kumulatif akan dicampurkan bagi
setiap kategori untuk menentukan juara pasukan.
9.4 Setiap
pasukan perlu mendaftarkan 2 orang pemain simpanan, iaitu seorang lelaki dan
seorang wanita.
10.0 JADUAL
PERTANDINGAN DAN KEPUTUSAN
10.1 Undian
atau melalui persefahaman kumpulan lain akan dijalankan oleh Jawatankuasa
Teknikal dan Pertandingan SUPERBZS jika diperlukan. Susunan jadual pertandingan
akan dibuat mengikut format yang ditetapkan bagi setiap kategori.
10.2 Keputusan
akan dikira berdasarkan pungutan mata yang diperolehi oleh setiap pasukan.
Bergu Lelaki
PASUKAN |
1 |
2 |
3 |
MATA |
KEDUDUKAN |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
Bergu Wanita
PASUKAN |
1 |
2 |
3 |
MATA |
KEDUDUKAN |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
Bergu Campuran
PASUKAN |
1 |
2 |
3 |
MATA |
KEDUDUKAN |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
11.0 BANTAHAN
11.1 Pihak
penganjur berhak untuk menentukan kaedah dan susunatur pertandingan berdasarkan
keadaan dari masa ke semasa dan segala keputusan yang dibuat adalah muktamad.
Sebarang bantahan terhadap keputusan pengadil
tidak akan dilayan.
12.0 YURAN PENYERTAAN
Tiada yuran penyertaan
dikenakan kepada setiap pasukan.
13.0
TARIKH
TUTUP PERMOHONAN
13.1 Semua borang penyertaan (Borang A) yang telah lengkap
diisi hendaklah diserahkan kepada urusetia pertandingan sebelum atau pada 29
Julai 2022 (Jumaat), sebelum jam 11.00 pagi
Biro Sukan
Kelab Kebajikan dan Sukan Pejabat Projek Zon Selatan
(u.p. Encik Shamsur bin
Othman, No. Tel: 06-234 5353 sambungan 148 atau Encik Khirul Anuar bin Abu
Bakar, No. Tel : 06-234 5353
sambungan 155)
Ketua
Penyelaras : Saifuddin (Pengerusi Biro Sukan)
No comments:
Post a Comment