SYARAT-SYARAT DAN PERATURAN
PERTANDINGAN DAM HAJI
1.0 FORMAT DAN SYARAT PERTANDINGAN
1.1
Semua keputusan oleh Jawatankuasa
Pengelola atau Jawatankuasa Pertandingan adalah muktamad;
1.2
Format pertandingan ialah secara KALAH
MATI;
1.3
Setiap pasukan dibenarkan mendaftar
seramai 3 orang pemain tidak mengira jatina untuk menyertai pertandingan ini;
1.4
Papan permainan akan dibahagikan menjadi
12 X 12 petak segi empat sama, dengan warna petak yang berselang-seli gelap dan
cerah;
1.5
Keputusan permainan bergantung penuh
terhadap pemikiran dan kemahiran setiap pemain itu sendiri;
1.6
Setiap perlawanan dijalankan mengikut
jadual yang disediakan oleh penganjur dan akan dijalankan di lokasi yang akan
ditentukan kemudian; dan
1.7
Pasukan yang akan bermain hendaklah berada
di tempat pertandingan sebelum perlawanan dimulakan. Jika pemain yang didaftarkan
tidak dapat hadir, hendaklah digantikan dengan pemain gentian. Jika pemain gentian
juga gagal menghadirkan diri maka kemenangan percuma akan diberikan kepada
mana-mana pasukan jika pasukan lawan gagal berada di tempat pertandingan
selepas sepuluh 10 minit dari masa sesuatu perlawanan
sepatutnya dimulakan.
2.0 CARA BERMAIN
2.1
Terdapat dua pemain sahaja untuk setiap papan dan
permainan boleh bermula mengikut persetujuan pemain, mana-mana pihak boleh bermula
dahulu atau ditentukan pengadil. Setelah pemain pertama menggerakkan satu buah,
giliran pemain kedua pula. Begitulah seterusnya sehingga permainan tamat;
2.2
Setiap buah dam hanya boleh bergerak secara pepenjuru
sama ada kiri atau kanan dari satu petak ke petak yang lain sekiranya petak
tersebut kosong (tidak mempunyai buah dam yang lain);
2.3
Sekiranya di pepenjuru kanan/kiri hadapan suatu buah
sendiri ada buah lawan dan di belakangnya kosong, maka buah lawan tersebut
boleh dimakan (ditangkap dan dikeluarkan dari permainan) dengan melompat buah
lawan tersebut;
2.4
Sekiranya selepas makan kali pertama, situasi yang
sama berulang lagi, maka pemain berhak memakan lagi;
2.5
Sekiranya mana-mana buah dam pemain berjaya sampai ke
hujung papan lawan, ia dikatakan "naik haji";
2.6
Buah haji ini biasanya dibezakan dari buah biasa
dengan meletakkan satu lagi buah diatasnya (disusun dua tingkat). Keistimewaan
buah haji ialah ia boleh pergi seberapa banyak petak yang dikehendaki.
2.7
Cara makan buah haji sama dengan buah biasa. Bezanya, buah
haji boleh bergerak banyak langkah, dan oleh itu boleh makan buah lawan yang
jauh. Buah haji juga boleh makan ke belakang kerana ia boleh bergerak ke
belakang;
2.8
Sekiranya ada peluang memakan buah lawan, pemain
diwajibkan melakukannya. Kegagalan untuk memakan buah lawan akan menyebabkan
pihak lawan berhak mengambil buah pemain yang gagal memakan dan mengeluarkannya
dari permainan;
2.9
Sekiranya ada perancangan, pemain menggerakkan buah
untuk di makan oleh pihak lawan, pihak lawan di wajibkan untuk memakan buah tersebut;
2.10 Sekiranya
terdapat pilihan untuk memakan buah lawan, pemain boleh memilih untuk memakan
mana-mana buah yang dikehendaki;
2.11 Sekiranya pihak
lawan mempunyai pilihan, dan pihak lawan memakan salah satu buah dari pihak
lawan, buah yang tertinggal tidak boleh dirampas oleh pihak lawan, kerana pihak
lawan sudah memakan salah satu buah tersebut;
2.12 Wajib makan 2
atau 3 buah dam sekaligus, jika tidak maka buah tersebut dikeluarkan dari
permainan;
2.13 Haji harus
diutamakan untuk makan lebih dahulu dibanding buah dam, apabila tidak makan
lebih dahulu maka buah haji tersebut boleh dikeluarkan dari permainan;
2.14 Jika pihak
lawan cuai atau terlupa memakan mana-mana buah dam pemain maka buah dam pihak
lawan boleh dirampas oleh pemain;
2.15 Memakan buah
dam di atas garisan yang sama hanya boleh dilakukan sekiranya ia tidak
melanggar atau makan balik buah dam yang dimakan; dan
2.16 Masa berfikir
satu-satu pergerakan adalah dihadkan selama 15 saat (maksima).
3.0 PERMAINAN TAMAT
3.1
Seorang pemain kehilangan semua buah damnya. Dia
dikira kalah;
3.2
Seorang pemain tidak dapat menggerakkan buahnya kerana
disekat. Permainan dikira seri;
3.3
Seorang pemain yang menyerah kalah kerana dirasakan
memang kalah; dan
3.4
Kedua-dua pemain bersetuju untuk seri, biasanya kerana
kedua-dua pemain mepunyai buah haji yang tidak dapat dimakan atau disekat.
4.0 PEMBERIAN MATA DAN PENENTU KEMENANGAN
4.1
Kemenangan ditentukan mengikut sistem mata yang
diperolehi oleh pemain-pemain tersebut. Peserta akan dimasukkan dalam setiap
kumpulan (3 kumpulan). Pemain akan lawan secara round robbin dalam setiap kumpulan bagi menentukan Johan setiap
kumpulan.
4.2
Johan setiap kumpulan akan dikelompokkan dalam 1 kumpulan
untuk pusingan berikutnya bagi melawan sesama mereka untuk menentukan tempat
pertama hingga ketiga.
4.3
Setiap set hendaklah ditentukan pemenang. Pemenang
dikira best of 2. Setiap game berlau
secara 2 set. Jika seri kedudukan 1-1 pusingan, tie break dilaksanakan bagi menetukan pemenang.
4.4
Bagi satu-satu set perlawanan yang tiada kesudahan untuk
satu-satu pusingan yang mana disebabkan kedudukan buah dam pemain dan dam lawan
tidak dapat menewaskan antara satu sama lain dalam tempoh yang ditetapkan, maka
keputusan ditentukan adalah mengikut bilangan buah yang tinggal. Semakin banyak
buah yang tinggal berbanding lawan dikira kalah. Jika sama banyak, satu (1)
mata akan diberikan pada buah Aji dan dua (2) mata pada buah yang tidak Aji.
Mata terbanyak dikira kalah. Jika buah sama banyak dan mata juga sama dalam
penentuan ini, buah yang paling jauh melepasi pihak lawan dikira pemenang.
5.0
JADUAL PERTANDINGAN DAN KEPUTUSAN
5.1 Undian atau melalui persefahaman kumpulan lain
akan dijalankan oleh Jawatankuasa Teknikal dan Pertandingan SUPERBZS jika
diperlukan. Susunan jadual pertandingan akan dibuat mengikut format yang ditetapkan
bagi setiap kategori;
5.2 Keputusan akan dikira berdasarkan pungutan mata
yang diperolehi oleh setiap pasukan.
§ ROUND ROBBIN 1
KUMPULAN A
PASUKAN |
1A |
2A |
3A |
MATA |
KEDUDUKAN |
1A |
|
|
|
|
|
2A |
|
|
|
|
|
3A |
|
|
|
|
|
KUMPULAN B
PASUKAN |
1B |
2B |
3B |
MATA |
KEDUDUKAN |
1B |
|
|
|
|
|
2B |
|
|
|
|
|
3B |
|
|
|
|
|
KUMPULAN C
PASUKAN |
1C |
2C |
3C |
MATA |
KEDUDUKAN |
1C |
|
|
|
|
|
2C |
|
|
|
|
|
3C |
|
|
|
|
|
§ ROUND ROBBIN 2
PASUKAN |
Johan A |
Johan B |
Johan C |
MATA |
KEDUDUKAN |
Johan A |
|
|
|
|
|
Johan B |
|
|
|
|
|
Johan C |
|
|
|
|
|
6.0
BANTAHAN
6.1 Pihak penganjur berhak untuk menentukan kaedah
dan susunatur pertandingan berdasarkan keadaan dari masa ke semasa dan segala keputusan
yang dibuat adalah muktamad. Sebarang bantahan terhadap keputusan pengadil tidak akan dilayan.
7.0 YURAN PENYERTAAN
Tiada yuran penyertaan dikenakan
kepada setiap pasukan.
8.0 TARIKH TUTUP PERMOHONAN
8.1 Semua borang penyertaan
(Borang A) yang telah lengkap diisi hendaklah serahkan
ke urusetia pertandingan sebelum atau pada 29
Julai 2022 (Jumaat), sebelum jam 11.00 pagi
Kepada : Biro
Sukan
Kelab Kebajikan dan Sukan Projek Zon Selatan
(u.p.
Encik Shahrizaila bin Mahmud)
Ketua Penyelaras : Saifuddin (Pengerusi Biro Sukan)
No comments:
Post a Comment