SYARAT-SYARAT
DAN PERATURAN PERTANDINGAN BOLING TENPIN
1.0 UNDANG-UNDANG
PERMAINAN
1.1 Selain daripada
peraturan-peraturan yang terkandung, maka pertandingan ini akan dijalankan
mengikut Peraturan Pertandingan Kongres Tenpin Boling Malaysia (MTBC) dan World
Tenpin Bowling Association (WTBA).
1.2 Sekiranya timbul
perselisihan dari segi pentafsirannya, Undang -Undang dalam Bahasa Inggeris
yang terkini akan dipatuhi.
1.3 Kejadian di luar
dugaan dan tidak dinyatakan dalam peraturan berkenaan akan diputuskan seperti
berikut:
1.3.1
Semua peraturan am akan diputuskan
berasaskan kepada PERATURAN AM PERTANDINGAN BOWLING KELAB KEBAJIKAN DAN SUKAN,
PLANMalaysia Pejabat Projek Zon Selatan.
1.3.2
Sebarang perselisihan teknikal akan
diputuskan berasaskan kepada peraturan World
Tenpin Bowling Association (WTBA).
1.4 Semua keputusan yang
dibuat oleh Jawatankuasa Teknikal dan Pertandingan Tenpin Boling PERTANDINGAN
BOWLING KELAB KEBAJIKAN DAN SUKAN, PLANMalaysia Pejabat Projek Zon Selatan adalah
muktamad.
4.0 PENDAFTARAN PASUKAN
4.1 Setiap pasukan boleh
menghantar maksimum 3 pasukan sahaja.
5.0 SUSUNAN PEMAIN
5.1 Susunan pemain adalah terletak kepada
budi bicara pengurus pasukan masing-masing dan hendaklah didaftarkan apabila diminta urusetia bagi menyelaras tempahan tempat.
5.2 Pasukan lain tidak dibenarkan melakukan
sebarang bantahan terhadap susunan pemain yang ditentukan oleh pengurus pasukan
masing-masing.
5.3 Nama pemain yang didaftarkan akan dikunci apabila urusetia memohonnya dan untuk tujuan pendaftaran tempahan bagi melancarkan perjalanan acara.
6.0 CARA PERMAINAN (STYLE OF PLAY)
Tiap-tiap satu
permainan (game) akan dilangsungkan di atas sepasang lorong. Individu atau
pasukan akan mengikut susunannya bermain satu frame pada satu lorong dan frame
yang berikutnya pada lorong yang di sebelahnya. Cara permainan ini akan
digunakan sehingga permainan itu tamat.
7.0 ACARA PASUKAN BEREMPAT
7.1 Pertandingan akan
dijalankan secara kumpulan campuran terdiri daripada EMPAT (4) peserta dalam
satu kumpulan. Setiap pasukan TIDAK
DIBENARKAN menyusun semua peserta terdiri daripada lelaki atau semua
peserta terdiri daripada wanita. Kemungkinan susunan adalah seperti berikut:
i. Tiga (3) lelaki, seorang (1) wanita.
ii. Tiga (3) Wanita, seorang (1) lelaki.
iii. Dua (2) lelaki dan dua (2) wanita.
7.2 Setiap pasukan wajib menyediakan dua (2) pemain simpanan sahaja yang terdiri daripada
seorang lelaki dan seorang wanita.
7.3 Setiap pemain diwajibkan bermain sebanyak DUA (2) games sehingga tamat.
8.0 PERUBAHAN DALAM
SUSUNAN PERMAINAN
8.1 Peserta-peserta
empat sepasukan mesti bermain mengikut susunan yang didaftarkan dalam permainan
(game) yang pertama.
8.2 Sekiranya ada
didapati pasukan yang menukar peserta semasa pertukaran susunan pemain, pasukan
tersebut akan hilang kelayakan bertanding tanpa apa-apa amaran lagi.
9.0 MENARIK DIRI DARI
PERTANDINGAN (WALK-OVER)
9.1 Sekiranya permainan
telah dimulakan dan terdapat pemain lain yang datang lewat, pemain tersebut
dibolehkan bermain dengan syarat pemain-pemain lain belum menghabiskan frame
yang ke-2. Frame pertama, bagi pemain ini akan diberi skor kosong.
9.3 Pasukan atau peserta
individu hanya dibenarkan menarik diri atau berhenti permainan pada pertengahan
sesuatu acara jika salah seorang pesertanya telah cedera atau dinasihatkan oleh
Pegawai Perubatan untuk menamatkan pertandingan. Tiada pemain gantian
dibenarkan dan markah hanya dikira sehingga permainan (game) terakhirnya atau
skor 50 sahaja yang mana lebih tinggi.
10.0 GANGGUAN PERMAINAN
10.1 Penyelaras
pertandingan atau staf teknikal pusat boling mempunyai kuasa muktamad bagi
memberi arahan supaya permainan yang terganggu disambung pada sebarang lorong
baru sekiranya lorong di mana permainan itu berlangsung ditimpa masalah
kerosakan mesin.
10.2 Permainan (game) yang
terganggu itu mesti disambung dari frame
di mana gangguan itu berlaku.
11.0 BERMAIN DI ATAS LORONG YANG SALAH
11.1 Bila seseorang peserta
bermain dalam lorong yang salah dan kesalahan ini ditemui sebelum peserta lain
membuat balingannya, maka balingan itu akan dianggap sebagai ‘bola mati’ (Dead Ball) dan peserta tersebut
dikehendaki bermain frame yang
kemudiannya pada lorong yang salah tadi.
11.2 Sekiranya kesalahan
itu hanya ditemui selepas peserta kemudian membaling bolanya, maka mata yang
diperolehi itu akan diambil kira dan peserta tersebut dikehendaki bermain
semula frame yang kemudiannya pada lorong yang salah tadi.
12.0 WAKTU MELAPOR DIRI
12.1 Semua peserta mesti
melapor diri selewat-lewatnya 30 minit sebelum sesuatu acara bermula. Peserta
yang lewat akan hilang kelayakan dalam acara tersebut.
13.0 MEMPERLAHANKAN PERMAINAN (SLOW BOWLING)
13.1 Seseorang peserta
yang bersedia untuk membaling bolanya harus mengetahui tentang hal dan peraturannya
seperti berikut:-
13.1.1 Mereka berhak untuk
bermain terlebih dahulu (right of way)
terhadap peserta yang berada di atas lorong sebelah kirinya.
13.1.2 Mereka harus memberi
laluan kepada peserta yang berada di atas lorong sebelah kanannya.
13.1.3 Semua peserta harus
bersedia untuk bermain bila sampai gilirannya dan tidak harus melambatkan
permainan itu.
13.1.4 Sekiranya didapati ada
peserta yang tidak mematuhi peraturan 13.1.3 di atas, dia akan diberikan amaran
dengan isyarat kad putih untuk kesalahan yang pertama (tiada penalti), dan kad
kuning atas kesalahan yang kedua (tiada penalti). Untuk kesalahan yang ketiga
dan berikutnya dalam sesuatu blok permainan, peserta tersebut akan diberikan
kad merah dan sifar (0) mata untuk frame tersebut.
14.0 KEHILANGAN SKOR SEMASA GANGGUAN ELEKTRIK
14.1 Sekiranya berlaku
sebarang ’black out’ dalam TV monitor
di mana skor sesuatu permainan yang sedang berlangsung itu hilang dan tidak
dapat dipulihkan, maka peserta-peserta yang berkenaan dikehendaki bermain semula
nama tersebut. Akan tetapi, jika skor telah dicatatkan maka ia akan bersambung
dari frame mana ia berhenti sebelum ini.
14.2 Game-game yang mana skornya telah
direkodkan akan dikekalkan.
14.3 Pasukan dan peserta
tidak boleh mengambil kesempatan ini untuk meminta sesuatu permainan itu
dibatalkan atau dimainkan semula pada waktu ’black
out’ seumpana ini.
15.0 PAKAIAN
15.1 Semua peserta dibenarkan memakai T-Shirt Berkolar atau Round
Neck
15.2 Semua peserta hendaklah memakai seluar panjang sahaja (Long
Slack).
16.0 LARANGAN
16.1 Peserta-peserta
adalah dilarang dari merokok, memakan atau meminum minuman keras atau di bawah
pengaruh alkohol semasa pertandingan berlangsung.
16.2 Sekiranya didapati
terdapat peserta yang melanggar peraturan ini, beliau akan diarahkan supaya
berhenti dari pertandingan ini.
16.3 Peserta hendaklah peka untuk balingannya dan tidak membalingkan untuk peserta lain atau membalingkan bagi mewakili dirinya.
17.0 PENENTUAN PEMENANG
17.1 Penentuan pingat bagi acara ini ditentukan oleh jumlah jatuhan pin terkumpul yang tertinggi. Sekiranya
terdapat jumlah jatuhan pin yang sama dalam mana-mana kumpulan, jumlah jatuhan
pin game terakhir akan menentukan pemenang. Pemenang tempat pertama hingga
ketiga bagi setiap kumpulan akan dikira berdasarkan jumlah jatuhan pin kumpulan
itu secara kumulatif.
17.2 Oleh sebab jatuhan poin dibuat secara kumulatif maka perkara 7.1 tidak terpakai dan terpulang kepada susunan kumpulan berkenaan.
18.0 YURAN PENYERTAAN
18.1 Setiap peserta dikenakan yuran sebanyak
RM10.00. Tertakluk kepada sebarang perubahan dan persetujuan. Ini bermakna satu kumpulan dikenakan RM120 dan hendaklah diserahkan kepada urusetia apabila diminta.
19.0 TARIKH TUTUP PERMOHONAN
19.1 Semua borang penyertaan (Borang A) yang
telah lengkap diisi hendaklah diserahkan kepada urusetia pertandingan sebelum
atau pada 29 Julai 2022 (Jumaat), sebelum Jam 11.00 pagi
Biro Sukan
Kelab Kebajikan dan Sukan Pejabat Projek Zon Selatan
(u.p. Encik Kahirul Anuar / Encik
Nasriq)
Ketua Penyelaras
: Saifuddin (Pengerusi Biro Sukan)
No comments:
Post a Comment